شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۵:۳۷

کسب مقام اول دنیا توسط نخبگان دانشگاه شریف

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار موفق به کسب مقام اول مسابقات بین المللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA، شاخه طراحی موتور‌های توربین گاز هوایی شدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتور‌های توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت کننده در تیرماه ۱۳۹۸، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیش رانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.
تیم فراس با توجه به نبود امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئو کنفرانس ارائه داد و از طرف هیأت داوران در همایش بین المللی پیش رانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد. تیم فراس به دلیل تحریم‌های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نیست.
سرپرستی تیم فراس را آقای کاوه قربانیان استاد دانشگاه شریف برعهده دارند و همه اعضا این تیم از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند. اعضا این تیم شامل آقای محمد رضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نامهای آقایان علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقاری نسب، حجت اعتمادیان مفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنی عشری، امیررضا صافی زاده و خانم سعیده کاظم بیگی هستند.
تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف نخستین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA شاخه طراحی موتور‌های توربین گاز هوایی شده، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.
این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و به رغم مشکلات عدیده مانند اجازه نداشتن برای استفاده از نرم افزار‌های تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، حضور نداشتن در آمریکا در مرحله دوم از مسابقات جهت ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، با این حال، موفق به تدوین کد‌های طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهادی فنی خود و دفاع از طرح خود به صورت ویدئو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیأت داوران همایش بین المللی پیش رانش و انرژی آمریکا شد.
این مسابقه بین المللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷ درصد افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱ درصد کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵ درصد کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهره برداری شد. پهباد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهباد در حین برخاست برابر با ۱۰ هزار و ۵۰۰ پوند و سقف پروازی ۵۰ هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ارتقاء میدهد.

m