شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۴۲

بریتانیا: پیشنهاد ممنوعیت فروش ماشین‌های بنزینی و گازوئیلی از سال ۲۰۴۰

نمایندگان پارلمان بریتانیا می‌گویند برای اینکه این کشور بتواند میزان تولید دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برساند، باید مالکیت خصوصی خودرو ممنوع شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی، کمیته علوم و فن‌آوری پارلمان بریتانیا که از نمایندگان احزاب مختلف تشکیل شده، در گزارش خود از دولت خواسته تا در کوتاه مدت استفاده از ماشین‌های الکتریکی را با پرداخت یارانه تشویق کند.

اما این کمیته می‌گوید که در بلند مدت، جایگزین کردن ماشین‌های معمولی با ماشین‌های الکتریکی راه حل درستی برای کاهش آلودگی هوا نیست، چون کارخانه‌هایی که این ماشین‌ها را می‌سازند تا حد زیادی محیط زیست را آلوده می‌کنند.

نمایندگان پارلمان می‌گویند که مالکیت خصوصی ماشین در بلندمدت با هدف کاهش دی‌اکسید کربن تطابق ندارد.

دولت بریتانیا قصد دارد از سال ۲۰۴۰ فروش ماشین‌های بنزینی و دیزل را ممنوع کند. اما اعضای کمیته علوم و فن‌آوری پارلمان می‌گویند فروش این ماشین‌ها باید زودتر ممنوع شود و از سال ۲۰۳۵ همه ماشین‌های نو، الکتریکی باشد.

آن‌ها در گزارش خود از دولت خواسته‌اند که در حمل و نقل عمومی و استفاده اشتراکی از ماشین بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

همچنین در این گزارش از مردم خواسته شده که از دوچرخه استفاده کرده و بیشتر پیاده‌روی کنند تا هم به کاهش آلودگی هوا کمک شود و هم برای سلامتی مفید باشد.

دولت دو ماه فرصت دارد تا به انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های مطرح شده در این گزارش پاسخ دهد. اگرچه این گزارش ضمانت اجرایی ندارد اما در آینده مبنایی برای قانونگذاری خواهد بود.

m