شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۰۱

ماکرون خواستار پایان ممنوعیت فروش نفت ایران به هند

ییس جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود خواست به تحریم فروش نفت ایران به هند خاتمه دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از اکونومیک تایمز هند، در صورت موافقت واشنگتن با چنین اقدامی، تامین نفت دهلی‌نو افزایش پیدا خواهد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با همتای فرانسوی خود به مدت سه ساعت و نیم گفت و گو کرد. وی همچنین پیش از ترک بیاریتز با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه گفت و گو کرد.

موضوع ایران در ضیافت ناهار روز شنبه ماکرون و ترامپ مطرح شده بود و رییس جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود خواسته بود به تحریم فروش نفت ایران به هند و چین که دو خریدار بزرگ انرژی ایران هستند، پایان دهد.

واشنگتن در ماه مه حاضر نشد معافیت شش ماهه برای خریداران بزرگ نفت ایران شامل هند، چین، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی را تمدید کند. ایران ۱۰ درصد از نیازهای نفتی هند را تامین کرده است و شماری از پالایشگاههای هندی برای فرآوری نفت ایران تجهیز شده‌اند.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنین سایر پروژه‌های هند در ایران شامل بندر چابهار را که دروازه دسترسی به افغانستان، آسیای مرکزی و اوراسیا است، آهسته کرد.

وزیر امور خارجه هند در ژوییه به پارلمان این کشور گفته بود روابط دوجانبه هند با ایران تحت تاثیر روابط با کشورهای ثالث قرار ندارد.

m