شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۷:۲۹

تولید۴۴ میلیون لیتر بنزین با کاتالیست ایرانی؛ الگویی بی نظیر برای کشور است

قره‌خانی گفت: افتخار کنیم که شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا با حمایت های مهندس جلیل سبحانی می توانیم ۴۴ میلیون لیتر بنزین با کاتالیست های ایرانی تولید کنیم که الگو و درس عبرتی برای دیگر بخش های انرژی کشور است.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی قانون به اندازه کافی وجود دارد اما اراده لازم باید وجود داشته باشد زیرا گاهی این شرکت ها تا مرز ورشکستگی پیش می روند.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی “نفت ما” با اشاره به ضرورت حمایت از محصولات شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت و انرژی، گفت: به نظر بنده حوزه انرژی کشور خیلی تمایلی برای استفاده از ظرفیت های داخلی مانند سازندگان تجهیزات یا حتی پیمانکاران ندارد.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان
در واقع متاسفانه برخی افراد به بهانه های مختلف تلاش می کنند با برندهای معروف دنیا همکاری کنند در حالی که با توجه به پیشرفت های داخلی در عرصه های مختلف می توانیم به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شایانی کنیم.
اینکه مشخص نیست چرا برخی افراد خرید تجهیزات خارجی برایشان جذاب تر از محصولات داخلی است، اظهار کرد: در واقع متاسفانه برخی افراد به بهانه های مختلف تلاش می کنند با برندهای معروف دنیا همکاری کنند در حالی که با توجه به پیشرفت های داخلی در عرصه های مختلف می توانیم به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شایانی کنیم.

وی در این راستا، ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در سال های گذشته برای همکاری در پروژه های هرمزان، آزادگان و ستاده خلیج فارس به شرکت سینوپک چین که بزرگترین شرکت نفتی این کشور محسوب می شود مراجعه شد، آنها شرط گذاشتند و عنوان کردند باید استانداردهای آنها را بپذیریم، طراحی و سایر مسائل مرتبط از جمله تجهیزات را از آنان تهیه کنیم.

عضو کمیسیون انرژی قوه مقننه تصریح کرد: این مهم در حالیست که متاسفانه پس از گذشت بیش از یکصد سال از استخراج نفت، هنوز به دیگران نیازمند هستیم و به خودکفایی نرسیده ایم.

قره‌خانی با اشاره به اینکه شرکت های نفتی خارجی حاضر در پروژه ستاره خلیج فارس به دلیل تحریم های ظالمانه و یکجانبه غربی ها از کشور خارج شدند، اظهار کرد: این مهم در حالیست که اتمام کار این
متاسفانه پس از گذشت بیش از یکصد سال از استخراج نفت، هنوز به دیگران نیازمند هستیم و به خودکفایی نرسیده ایم.
پروژه به دست جوانان و نخبگان ایرانی انجام شد و هم اکنون افتخار کنیم که شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا با حمایت های مهندس جلیل سبحانی می توانیم ۴۴ میلیون لیتر بنزین با کاتالیست های ایرانی تولید کنیم که الگو و درس عبرتی برای دیگر بخش های انرژی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا نمایندگان قوه مقننه بارها از وزیر نفت درخواست کردند موضوع حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستورکار وزارتخانه متبوعش قرار بگیرد، گفت: البته وزیر هم دستور مقتضی را به بخش های مختلف داد اما گاهی به بهانه های مختلف آنها اذیت می شوند و به عنوان مثال برای تسویه حساب و غیره شرکت ها را دچار مشکل می کنند تا حدی که آنها به مرز ورشکستگی نزدیک می شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان قانون به اندازه کافی وجود دارد اما اراده لازم باید وجود داشته باشد، در خصوص تولید
برای حمایت از شرکت های دانش بنیان قانون به اندازه کافی وجود دارد اما اراده لازم باید وجود داشته باشد.
بنزین و خودکفایی در تولید کاتالیست های صد در صد ایرانی که تا پیش از این دانش فنی آن در اختیار آمریکایی ها و فرانسوی ها بود با تلاشهای متخصصان و جوانان داخلی و حمایت های اسپک به خودکفایی رسیدیم و میتوان با حمایت های همه ارکان نظام و همبستگی بیشتر سران قوا در سایر موارد استراتژیک به خودکفایی برسیم و سرعت رسیدن و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خودکفایی و حمایت از تولید ملی را افزایش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه در گذشته رییس هیات مدیره توسعه گاز ایران بوده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان دستور دادم جنس ایرانی را حتی اگر مقداری از اجناس خارجی گران تر تمام می شود خریداری کنند زیرا بعد از مدتی، این شرکت های می توانند پروژه های تحقیق و توسعه فنی انجام دهند که موجب افزایش استانداردها شده و هم اینکه قیمت تمام شده آن محصول نیز کاهش می یابد.

m