شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۱۳

اعتراض قبرس به ترکیه به دلیل استخراج نفت در آب‌های نیکوزیا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قبرس روز جمعه، اقدام ترکیه برای ارسال کشتی حفاری به آب‌های منطقه «نیکوزیا» برای استحصال نفت را «تنش‌زایی» آنکارا و نقض حق حاکمیت این جزیره نامید.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»،‌ ریاست جمهوری قبرس روز جمعه طی بیانیه‌ای شدید‌اللحن ترکیه را به استفاده از «تاکتیک‌های قلدری مربوط به اعصار گذشته» متهم کرد و از این کشور درخواست کرد تجهیزات حفاری نفتی خود را از این منطقه خارج کند.

در این بیانیه آمده است:‌ «این تحریکات جدید ترکیه نمونه بارزی از مبارزه طلبی این کشور علیه اتحادیه اروپا و و درخواست مکرر جامعه جهانی برای توقف فعالیت‌های غیرقانونی است».

این بیانیه می‌افزاید:‌ «این هم اثبات دیگری بر رفتار تحریک‌آمیز و خشن آنکارا است که به‌سرعت در حال جدا شدن از قانون‌گرایی بین المللی به شکلی برگشت‌ناپذیر است و بر همین اساس امنیت و ثبات شرق مدیترانه را به خطر انداخته است».

نهاد ریاست‌جمهوری قبرس از ترکیه می‌خواهد به حق حاکمیت جمهوری قبرس جهت کاوش و استحصال منابع طبیعی در قلمرو آبی این کشور احترام بگذارد.

روز جمعه کشتی اکتشافی «یاووز» ترکیه در فاصله ۵۱ مایل دریایی جنوب غرب قبرس لنگر انداخت. ترکیه تا کنون دو حلقه چاه نفت در حوالی جزایر شرق و غرب قبرس حفر کرده است که موجب اعتراض نیکوزیا و اتحادیه اروپا شده است.

ترکیه معتقد است برخی نواحی اطراف قبرس که مورد بهره‌برداری نفتی قرار داده است جزو فلات قاره این کشور یا مناطق متعلق به قبرس ترکیه است.

از سال ۱۹۷۴ که ترکیه بخشی از خاک قبرس را به تصرف کرد، این کشور به دو قسمت ترکی و یونانی تقسیم شد. قربس یونانی توسط جامعه جهانی به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا شناخته می‌شود اما بخش ترکی آن را فقط آنکارا به رسمیت می‌شناسد.

m