شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۲۱:۲۵

باز هم بنزین سوپر نایاب شد!

بنزین سوپر در جایگاه توزیع سوخت به کیمیا تبدیل شده است.

با مراجعه به پمپ‌بنزین‌های سطح شهر تهران در شمال، جنوب و غرب پایتخت با این واقعیت رو‌به‌رو خواهید شد که هیچ‌یک از جایگاه‌های سوخت، بنزین سوپر عرضه نمی‌کنند. همه جایگاه‌های مورد مراجعه پمپ‌بنزین‌هایی بوده‌اند که اغلب به‌طور مرتب چند جایگاه عرضه خود را به بنزین سوپر اختصاص می‌دادند.

نایابی بنزین سوپر

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این‌بار دیگر صحبت از کمبود نیست، بلکه نبود بنزین سوپر یک واقعیت قطعی است. در شرایطی که به‌نظر می‌رسید شاید تعمیرات دوره‌ای یا اورهال یک یا چند پالایشگاه تولیدکننده بنزین سوپر عامل نایابی این نوع سوخت در سطح شهر تهران شده اما بررسی‌های آماری نشان داد همه پالایشگاه‌های عرضه‌کننده این فرآورده نفتی با تمام ظرفیت به تولید بنزین سوپر اقدام می‌کنند. برخی مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش هم در گفت‌وگو با همشهری موضوع اورهال پالایشگاه‌ها را رد کردند. پالایشگاه‌های امام‌خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس اصلی‌ترین مراکز تولید بنزین سوپر در ایران هستند. یافته‌های همشهری نشان می‌دهد روند تولید این پالایشگاه‌ها در هفته‌های اخیر نه‌تنها کاهش نیافته بلکه به‌دلیل صادرات بخش زیادی از بنزین سوپر، سرعت هم گرفته است.

بنزین سوپر ایرانی صادر می‌شود

خبرنگاران همشهری در جریان جست‌وجوی خود برای پیدا کردن علت نایابی بنزین سوپر در تهران از مقام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شنیدند که پس از تشدید تحریم صادرات نفت ایران، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجا که در هفته‌های اخیر و احتمالا پس از حمله پهپادها به پالایشگاه آرامکوی عربستان، تقاضا برای خرید بنزین سوپر در کشورها افزایش یافته، عمده بنزین سوپر تولیدی در ایران صادر می‌شود. ظاهرا دولت و وزارت نفت، به پالایشگاه‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی اجازه صادرات این محصول را داده‌اند.

بازارهای هدف بنزین سوپر ایرانی

از مردادماه امسال صادرات بنزین ایران همزمان با تشدید فشارها علیه صادرات نفت در دستور کار قرار گرفته است. اقدامی که باعث شده تقاضا برای خرید بنزین در بورس انرژی افزایش یابد. به گفته وزیر نفت، ایران با مازاد ۱۵میلیون لیتر بنزین در روز مواجه است و همزمان تقاضا برای خرید این فرآورده نفتی در بازارهای همسایه افزایش یافته است. پیش‌تر رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده بود قرار است مازاد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، تبریز و اراک صادر شود.

تقابل دیدگاه‌ها

برآوردها نشان می‌دهد ۳درصد از کل مصرف روزانه بنزین در ایران به بنزین سوپر اختصاص دارد؛ با این حال اختلاف نظر بر سر مصرف بنزین معمولی و سوپر و اثر آن بر کیفیت احتراق خودروها همواره محل چالش بوده است. پیش از این مقام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته بودند: بنزین یورو۴، که هم‌اکنون حجم عمده مصرف را به‌خود اختصاص داده، از نظر کیفیت تفاوت چندانی با بنزین سوپر ندارد، اما تعمیرکاران ورزیده و همچنین کارشناسان فنی خودرو به همشهری گفته‌اند این نظر چندان دقیق نیست، چون موتور برخی خودروها که از طراحی به‌روزتری برخوردارند برای بهره‌گیری از انواع خاصی از بنزین مناسبند و بنزین معمولی به‌تدریج به کارکرد آنها لطمه وارد می‌کند.

نظر انجمن وارد‌کنندگان خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو به همشهری می‌گوید: این روزها سوخت نامناسب به عامل مهمی در بروز نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی تبدیل شده است. به گفته او، با توجه به نایابی بنزین سوپر و اجبار به استفاده از بنزین معمولی، سوخت مصرفی خودروهای وارداتی دارای ۳٫۵درصد اتانول است که این امر موجب افزایش تعداد مراجعه خودروهای دارای استاندارد سوخت یورو۵ و یورو۶ خارجی به تعمیرگاه‌ها شده است.

دادفر افزود: این نوع خودروها به‌دلیل طراحی به‌روزترشان به بنزین حداقل یورو۵ نیاز دارند اما به ناچار از بنزین‌های معمولی با عدد اکتان ۹۱ تا ۹۲ استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که بنزین معمولی فقط مناسب خودروهای یورو۲ تا یورو۴ است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه استفاده از این سوخت در خودروهای خارجی به سیستم‌های احتراق این خودروها صدمه می‌زند، تأکید کرد: متأسفانه مراجعه چندباره به مراکز خدمات پس از فروش نیز مشکلی را حل نمی‌کند و این موضوع مشتریان خدمات پس از فروش خودروهای خارجی را گرفتار و ناراضی کرده است.

او افزود: شرکت‌های عرضه‌کننده خودروی خارجی مشکلات سوخت را به سازمان‌های حمایت، محیط‌زیست و استاندارد منعکس و اعلام کرده‌اند که با این رویه قادر به ارائه خدمات به‌خودروهای مذکور نیستند.

مهر تأیید بر کیفیت بنزین

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روز سه‌شنبه در یک نشست خبری، با بیان اینکه در موضوع کیفیت بنزین حق را به وزیر نفت می‌دهم، تأکید کرد:‌ کیفیت بنزین هیچ مشکلی ندارد و کاهش شمار روزهای ناسالم هوای تهران، خود گواهی بر این ادعاست. پیروزبخت افزود: سازمان ملی استاندارد هنوز اطلاعات ادعایی برخی آزمایشگاه‌ها در مورد بی‌کیفیت بودن بنزین را دریافت نکرده است. او با بیان اینکه ‌سازمان ملی استاندارد فارغ از هرگونه ملاحظات سیاسی با قدرت پیگیر موضوع کیفیت بنزین است، توضیح داد: در سال‌های گذشته این سازمان خود یکی از شاکیان کیفیت پایین بنزین بود، اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران گواهی بر این موضوع است.

سرعت گرفتن صادرات بنزین سوپر به کمیابی و حتی نایابی این نوع سوخت در پمپ بنزین‌های سطح شهر تهران منجر شده است

عراق به‌ویژه اقلیم کردستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، عمان و ترکمنستان، به اصلی‌ترین مشتریان بنزین سوپر ایران تبدیل شده‌اند

کارشناسان فنی خودرو در گفت‌وگو با همشهری: بنزین معمولی به‌تدریج به موتور خودروهایی که از طراحی به‌روزتری برخوردارند لطمه وارد می‌کند

پالایشگاه‌های امام‌خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس اصلی‌ترین مراکز تولید بنزین سوپر در ایران هستند

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو درگفت‌وگو با همشهری: این روزها سوخت نامناسب به عامل مهمی در نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی تبدیل و موجب افزایش تعداد مراجعه خودروهای دارای استاندارد سوخت یورو۵ و یورو۶ به تعمیرگاه‌ها شده است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: استفاده از بنزین معمولی در خودروهای خارجی به سیستم‌های احتراق صدمه می‌زند

m