شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۰۴

«گاز» به کالایی راهبردی در جهان تبدیل شده است

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) نقش کنونی گاز را مانند نقش نفت در قرن ۲۰ عنوان کرد و گفت: گاز به‌ کالایی راهبردی در جهان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدحسین عادلی امروز (سه‌شنبه، ۱۶ مهرماه) در پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان اینکه «گاز» به کالایی راهبردی در جهان تبدیل شده است، اظهار کرد: گاز طبیعی تا پیش از سال ۲۰۰۰ به‌عنوان یک انرژی داخلی بوده و حدود ۶۸ درصد تولید گاز در داخل کشورها استفاده می‌شد، اما این کالای داخلی هم‌اکنون به کالایی راهبردی و بین‌المللی بدل شده است.

وی نقش کنونی گاز را مانند نقش نفت در قرن ۲۰ عنوان کرد و با بیان اینکه نقش نفت در جهان در حال کاهش است، تصریح کرد: بازیگران بزرگ بازار گاز مانند آمریکا و روسیه هم‌اکنون در یک رقابت شدید اقتصادی و سیاسی با هم قرار دارند و در واقع گاز به موضوع رقابت و تنش‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف با اشاره به تغییردر ساختار بازار گاز، یادآور شد: البته بازار گاز هنوز جهانی نشده و همچنان بخش قابل توجهی از آن به‌صورت خط لوله است.

عادلی با بیان اینکه اقتصاد دنیا در حال افول است، به ذکر آماری از چند موسسه بین‌المللی از جمله سازمانتوسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) اشاره کرد و افزود: براساس گزارش این موسسه‌های بین‌المللی، رشد اقتصاد جهانی که با کاهش همراه شده است تا سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد.

وی رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۸ را ۳ درصد عنوان کرد و افزود:‌ معتقدم رشد اقتصاد جهانی آنگونه که موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کردند، قابل تحقق نیست.

چرا اقتصاد دنیا رو به رکورد می‌رود؟

رئیس هیئت مدیره انجمن اقتصاد انرژی ایران با طرح این پرسش که چرا اقتصاد دنیا رو به رکورد می‌رود؟ اظهار کرد: جنگ تجاری چین و آمریکا که در مجموع ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی (GDP) را دارند، موضوع اروپا و برگزیت و تحریم‌های آمریکا که تنها محدود به ایران نمی‌شود و بسیاری از شرکت‌ها و کشورهای جهان را شامل می‌شود، سه عامل اصلی رکورد اقتصاد جهان به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه بازار گاز در سال ۲۰۱۸ با رشد پنج درصدی همراه شده که قابل توجه بوده است، تصریح کرد: از آن رو عنوان کردم «قابل توجه» که میانگین رشد گاز در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ تنها ۲.۵ درصد بوده است.

عادلی ادامه داد: وضع مساعد آب و هوا، سیاست مربوط به تعطیل کردن نیروگاه‌های با خوراک زغال‌سنگ و قیمت پایین گاز سه عامل اصلی رشد بازار گاز بوده است.

وی با بیان اینکه تولید گاز در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تولید گاز در آمریکا، روسیه و استرالیا رشد خوبی داشته است، به افزایش ۱۰ درصدی تقاضای گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در اروپا اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه قیمت ال‌ان‌جی آمریکا برای صادرات به اروپا قیمت بالاتری دارد، اما مورد استقبال بیشتر کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

عادلی با اشاره به اینکه ۴۲ کشور جهان هم‌اکنون وارد کننده ال‌ان‌جی و ۲۰ کشور تولید کننده ال‌ان‌جی هستند،‌ یادآور شد: ۲۵ درصد صادرات ال‌ان‌جی هم اکنون به‌صورت تک محموله عرضه می‌شود، این در حالی است که نوع قراردادهای ال‌ان‌جی بلندمدت است.

دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف، سهم گاز در سبد انرژی جهان را ۲۲ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۲۸ درصد می‌رسد، یعنی جایگاهی که نفت در قرن بیستم داشته است، جغرافیای سیاسی انرژی جهان به سمت گاز و انرژی تجدیدپذیر در حال حرکت است.

پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو صبح امروز با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و شماری از مدیران ارشد صنعت نفت و کارشناسان داخلی و خارجی حوزه انرژی آغاز به‌کار کرد و فردا (چهارشنبه، ۱۷ مهرماه) به کار خود پایان می‌دهد. در مجموع دو روز برگزاری این کنگره پنج نشست تخصصی با عنوان‌های «۸ میلیون بشکه تولید نفت، ضرورت؟ رویا یا واقعیت؟»، «روابط مالی نفت با دولت» و «چالش‌های محیط زیستی، پیشرفت یا عقبگرد»، «تامین مالی توسعه بخش‌های نفت و نیرو»، «استارت‌آپ‌ها و زیست‌بوم نوآوری در صنعت» برگزار می‌شود.

m