شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۷:۲۳

ایران به نفت ۱۹۵ دلاری نیاز دارد

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی ” نفت ما ” ، صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد که تحریم‌ها از سال آینده هیچ تاثیر بیشتری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

در حالی که پس از توافق ایران و ۱ +۵ در سال ۲۰۱۵ شرایط برای برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت فروش نفت ایران به روال عادی فراهم شده بود، دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد تا شرایط پیش‌بینی نشده‌ای برای این توافق بین المللی ایجاد شود، اما صندوق بین‌المللی پول می‌گوید تاثیر تحریم‌ها تا سال آینده بر اقتصاد ایران تمام خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد ایران برای ایجاد توازن در بودجه خود سال آینده به نفت ۱۹۵ دلاری نیاز خواهد داشت.
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که دوشنبه (امروز) منتشر شده است، اعلام کرد که انتظار می‌رود ایران که یکی از اعضای کلیدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است امسال با کسری ۴.۵ درصدی و سال آینده با کسری ۵.۱ درصدی در بودجه خود مواجه باشد.

IMF در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران نوشت که برای ایجاد توازن در بودجه سال آینده، ایران به نفت ۱۹۴.۶ دلاری در هر بشکه نیاز دارد.

روز جمعه قیمت نفت برنت دریای شمال در بازارهای جهانی معادل ۶۲ دلار در هر بشکه بوده است؛ صندوق بین‌المللی پول پیشتر از احتمال کوچک‌تر شدن ۹.۵ درصدی اقتصاد ایران در سال جاری خبر داده بود هرچند رشد تولید ناخالص داخلی ایران چندان با پیش‌بینی‌های صندوق همخوان نبوده است.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول در همین خصوص به رویترز گفت: پیش‌بینی‌ها این است که تحریم‌هایی که سال گذشته میلادی معرفی شدند و امسال نیز بر شدتشان افزوده شد، سال آینده دیگه تاثیر بیشتری بر اقتصاد ایران نخواهند گذاشت.

این مقام ارشد صندوق بین‌الملل پول افزود که مقام‌های ایرانی باید نرخ مبادله رسمی ارز را با نرخ بازار ادغام کنند تا بتوانند از این ترفند برای کنترل تورم در کشور استفاده کنند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری میلادی به ۶۰.۳ میلیارد دلار برسد و در سال ۲۰۲۰ نیز در سطح ۵۵.۵ میلیارد دلار قرار بگیرد.

m