شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۲۲:۴۲

نرخ حمل نفت آمریکا به اروپا رکورد جدید ثبت کرد

نرخ هزینه نفتکش‌های افرامکس که سواحل خلیج آمریکا را ترک می‌کنند، این هفته رکورد جدیدی زد که منعکس‌کننده تقاضای بالا برای نفت با سولفور پایین در اروپا و منطقه دریای مدیترانه است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، به گفته ۳ دلال کشتی، نرخ هزینه نفتکش‌های افرامکس (با سایز متوسط) که سواحل خلیج آمریکا را ترک می‌کنند، این هفته رکورد جدیدی زد که منعکس‌کننده تقاضای بالا برای نفت با سولفور پایین در اروپا و منطقه دریای مدیترانه است.

ایکوئینر و یونیپک، بازوهای تجاری پالایشگاه سینوپک چین، موقتا نفتکش افرامکس «اورست اسپریت» و «نوردورچید» را با نرخ ۲۴۵ Worldscale کرایه کرده است. هر دو کشتی در مسیر اروپا قرار دارند.

بر اساس برآوردهای شرکت پوتن و پارتنرز، نرخ Worldscale به معنای ۶۰ هزار و ۷۰۰ دلار در روز است که بسیار بالاتر از ۴۶ هزار و ۸۰۰ دلار در روز در هفته گذشته برای این نوع کشتی‌هاست. کشتی‌های افرامکس می‌توانند تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت را حمل کنند.

در آستانه قوانین دریایی که استفاده از سولفور را در سوخت‌های کشتی ها محدود می‌کند، نرخ حمل نفت از ساحل خلیج آمریکا به اروپا در هفته‌های اخیر به علت افزایش تقاضای اروپا برای نفت خام سبک و شیرین امریکا افزایش یافته است.

به گفته تاجران، تحلیلگران و دلال‌های کشتی، صادرات نفت آمریکا برای نخستین بار در ماه‌های آتی به ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید چراکه تولید نفت این کشور به رکورد ۱۳ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود.

تعداد نفتکش‌های افزامکسی که برای بارگیری نفت خام امریکا در دسترس هستند از اواخر ماه سپتامبر (زمانی‌که نرخ نفتکش‌های غول‌پیکر به علت تحریم‌های آمریکا علیه کشتی‌های حامل نفت ایران افزایش یافت.) کم شده است.

همچنین تاخیرهای مربوط به بارگیری ناشی از شرایط آب و هوایی در بنادر در سواحل خلیج آمریکا و تعجیل در تخلیه نفت خام در آستانه مالیات‌های ذخایر نفت در پایان سال نیز باعت تقویت قیمت‌ها شده است.

m