شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۶:۵۴

برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی آغاز شد

به دنبال تکمیل عملیات لوله‌گذاری خط لوله بین فازی پالایشگاه فاز ۱۴ به پالایشگاه فاز ۱۲، برداشت گاز از عرشه ۱۴B آغاز و از طریق این خط‌ لوله به پالایشگاه نهم پارس جنوبی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: سومین عرشه گازی این طرح در حوزه مشترک پارس جنوبی که تیرماه امسال در خلیج فارس نصب شده بود، از شامگاه چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود می‌رسد.

وی با اشاره به تعهد شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر افزایش ظرفیت برداشت گاز به میزان ۶۸۰ میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال افزود: سکوی ۱۴B با هدف برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز، تیرماه امسال توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان منتقل شد و شناور نصاب HL-5000 این ابرسازه ۲۴۰۰ تنی را در منطقه مورد نظر نصب کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به ادامه فعالیت‌های اجرایی در احداث ردیف‌های پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی مقرر شد با احداث خط لوله بین فازی به طول پنج کیلومتر، از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم استفاده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز ۱۴ به‌طور موقت به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی برای فرآورش منتقل شود.

توسلی‌پور با بیان اینکه مراحل آزمایش و راه‌اندازی این خط لوله پایان یافته است، اظهار کرد: مراحل انتقال گاز ترش سکوی ۱۴B به پالایشگاه نهم پارس جنوبی آغاز شده است و پس از انجام عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت‌گیری و شیرین‌سازی به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد شد.

وی، راه‌اندازی سکوهای جدید در میدان مشترک پارس جنوبی را تضمین‌کننده عرضه پایدار و کافی گاز عنوان کرد و افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی، سکوی ۱۴B مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیش‌تعیین‌شده، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت تا بخشی از تقاضای روزافزون گاز برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را تأمین کند.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: با دستیابی به ظرفیت کامل برداشت گاز از سکوی ۱۴B، افزون بر تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود، به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.

بنابراین گزارش، بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی شامل چهار عرشه (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی است و سکوی ۱۴B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سکوی تولیدی این طرح است؛ سکوهای اصلی ۱۴A و اقماری ۱۴C با ظرفیت برداشت روزانه هر کدام ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) به ترتیب از نیمه اردیبهشت و ابتدای آبان‌ماه پارسال عملیاتی شده‌اند.

m