شرکت آریا صنعت بیستون
چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۵۵

واکنش گسترده بین المللی به حمله موشکی ایران به پایگاه هایی آمریکایی

واکنش قاطعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به جنایت اخیر آمریکا در به شهادت رساندن شهید سپبهد سلیمانی بازتاب گسترده‌ای داشته و این خبر به تیتر یک اکثر رسانه های معتبر بین المللی تبدیل شده است. از سوی دیگر، بسیاری از مقامات کشورها و به ویژه مقامات آمریکایی واکنش نشان دادند.

به گزارش تابناک، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: از نزدیک تحولات در عراق را دنبال می‌کنیم. باید از امنیت نیروهایمان و تحرکات غیر ضروری دولت (آمریکا) اطمینان حاصل کنیم. آمریکا و جهان تحمل جنگی دیگر را ندارند.

«مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در این باره نوشت: ایران در حال حاضر آشکارا از آمریکایی‌ها می‌خواهد تا در مقابل یکدیگر قرار گیرند. زمان بحث درباره سیاست آمریکا فرا خواهد رسید.

وی افزود: امشب نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آنها زیر آتش ایران قرار داشتند.

«رند پال»، سناتور سرشناس جمهوری‌خواه آمریکایی، در این باره می‌گوید: ما باید از سطح تنش‌ ها بکاهیم پیش از آنکه وارد جنگی شویم که پایانی برای آن نیست.

«باب منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، می‌نویسد: ملت آمریکا هیچ تمایلی برای ورود به جنگ نامحدودی دیگر ندارد.

«الیزابت وارن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌نویسد: آنچه امروز اتفاق افتاد به ما یادآوری کرد که نیاز به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه داریم.

سناتور جمهوریخواه، لیندسی گراهام: ایران دست به یک اقدام جنگی زده است و از این رو رئیس جمهور آمریکا هرگونه اختیاری برای پاسخگویی را دارد.

سناتور توماس تیلیس: می خواهم این را بدانم که ایرانیان به سوی افراد ما موشک شلیک کرده اند یا تاسیسات ما؛ ولی این روشن است که این هم نمونه ای دیگر از تلاش ایران برای صدور تروریسم است. ایران به دنبال تصرف عراق است ولی عملا این کار را کرده است. پیش از اینکه بخواهیم به این حمله واکنش نشان بدهیم، باید شواهد را ببینیم, شاید هم ایران آماده گفت و گو باشد.

سناتور کریس کانس: بیش از همه، نگرانی من سلامت و امنیت نیروهای آمریکایی و دیگر شرکایمان در منطقه است. امیدوارم که شاهد تلفات آمریکایی ها نباشیم ولی در حال حاضر، امشب از این مساله خبر نداریم. مساله دوم اینکه روشن است که ما تهدید علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه را با حمله به ژنرال سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران تشدید کرده ایم. من البته برای مرگ { شهادت } این فرد که مسئول مرگ صدها آمریکایی در طول سال های گذشته است، عزاداری نمی کنم ولی این سوال را می پرسم که آیا دولت ترامپ راهبردی منسجم برای گام بعدی دارد یا نه؟ به نظر من مهم است که با متحدانمان در منطقه رایزنی کنیم، این که رئیس جمهور با کنگره رایزنی و راهبردی منسجم برای کاستن از تنش ها در این وضعیت بخصوص ارائه کند تا بار دیگر در یک جنگ بزرگ در خاورمیانه گرفتار نشویم.

سناتور جان کندی: مساله بسیار مشکل ساز است، تا جایی که می دانیم موشک هایی شلیک شده اند و باید مشخص کنیم چه میزان از آنها با موفقیت به اهداف خود اصابت کرده اند و این که آیا تسلیحات دفاعی ما توانسته اند برخی از آنها را ساقط کنند یا نه ؛ بعد بر اساس این ارزیابی ها، واکنشی متناسب داشته باشیم.

وندی شرمن نیز در واکنش به پیام توئیتری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق: واقعا. دونالد ترامپ هر کس دیگری را که این را گفته، تحقیر می کند. البته خوب است که هیچ تلفاتی وجود ندارد و امیدواریم برای عراقی ها هم همین طور باشد اما شرایط برای دونالد ترامپ جدی است و اکنون وقت افتخار کردن به پیروزی هایمان نیست.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی توئیتری حوادث اخیر خاورمیانه ازجمله عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را محصول عدم کارایی راهبرد تنش‌زایی واشنگتن تلقی کرد.

وی در این باره نوشت: پذیرش این واقعیت که راهبرد تشدید تنش به طرز بدی شکست خورده، انرژی زیادی از دولت ترامپ می‌بَرد. غرور و منیت را کنار بگذارید و راه و روشتان را تغییر دهید.

مورفی در ادامه افزود: امشب، در لحظه‌ای سرنوشت ساز از تاریخ آمریکا، همه آن چیزی که می‌توانم انجام دهم این است که همه تلاشم را برای قانع کردن آنها به انتخاب گزینه درست به کار گیرم.

مایکل آوناتی وکیل سرشناس آمریکایی: ایران، عراق، کویت، سوریه یا سومالی نیست. ایران کشوری با مردم مغرور و میراثی قوی است. آنها عقب نمی‌نشینند. متاسفانه احمق‌ نشسته در کاخ سفید این مسائل را درک نمی‌کند و ( با اقدام ) هفته پیش این را نشان داد.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها در توئیتر: من فکر نمی کنم امشب اولین و آخرین واکنش رژیم ایران بود. اقدامات انتقامجویانه دیگری در راه خواهد بود. اما من حدس می زنم بر اساس الگوی آشنای بازی آنها، اقدامات دیگر بیشتر غیرمستقیم خواهد بود تا حملات مستقیم. این فقط یک حدس است.

جان کربی، سخنگوی سابق پنتاگون در گفتگو با این شبکه اعلام کرد ایران حمله بهپایگاه‌های آمریکا در عراق را با استفاده از نیرو‌های اصلی خود و از خاک خود انجام داد تا به آمریکا نشان دهد توان آسیب زدن به نیرو‌های این کشور را دارد.

جان کربی گفت: برای من کاملا روشن است که آنچه ایرانیان انجام دادند کاملا آگاهانه بود و هدفش نه تنها ارسال پیامی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به تلافی ترور (سردار) سلیمانی بود، بلکه آن‌ها می‌خواستند نشان دهند توانایی وارد کردن آسیب جدی به نیرو‌های آمریکایی را دارند. به همین دلیل ایرانیان از این سلاح‌های خاص استفاده کردند و این حمله را آشکارا از خاک ایران انجام دادند. بنابراین آن‌ها با حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق به روشنی نشان دادند که توانایی لازم را دارند و اراده استفاده از این توانایی نیز در آن‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم دیدن واکنش رئیس جمهور (ترامپ) به این اتفاق جالب خواهد بود. اما باید توجه داشته باشیم که اکنون حوزه تصمیم‌گیری ترامپ در خصوص نحوه واکنش به ایران کوچک‌تر شده است. با توجه به افزایش تنش‌ها گزینه‌های پیش روی ترامپ محدود‌تر شده است. به همین سبب با توجه به اینکه اکنون ایرانیان با استفاده از سامانه‌های تسلیحاتی خاص، باعث افزایش سطح تنش شده‌اند (!)، این نگرانی ایجاد شده است که یافتن راه حلی دیپلماتیک و راه حلی برای کاهش تنش برای دولت آمریکا دشوار خواهد شد.

واکنش برهم صالح

رییس جمهوری عراق به دنبال هدف قرار گرفتن پایگاه عین‌الاسد آمریکا در غرب استان الانبار با موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، واکنش نشان داد.

“برهم صالح” پس از اطلاع از حملات تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت در صفحه توییتر خود نوشت: «سلامتی برای عراق عزیز و اربیل پایتخت کردستان.»

وی، پیش‌تر نیز در سخنانی از آنچه تبدیل عراق به محل تسویه حساب های خارجی نامیده بود، انتقاد کرد.

واکنش امارات

«سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات ساعاتی پس از واکنش موشکی ایران به ترور سردار سلیمانی و هدف قرار دادن مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق، ابراز امیدواری کرد که آرامش برقرار شود.

به گزارش رویترز، وزیر انرژی امارات گفت: امیدواریم دیگر تنشی در راه نباشد. ما به آرامش و ثبات در بازار نفت نیاز داریم.

ترند جهانی

کمتر از دو ساعت پس از حمله رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه‌های اشغالی آمریکا در عراق در راستای «انتقام سخت» شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی، این حمله موشکی به داغ‌ترین هشتگ توییتر تبدیل شد و در جایگاه ترند نخست این شبکه اجتماعی نشست.

هشتگ #IranvsUSA به معنای «ایران مقابل آمریکا» تا لحظه تنظیم این خبر ۲۰۳ هزار توییت را به خود اختصاص داد و در صدر فراوانی توییت های این شبکه اجتماعی جای گرفت.

سومین ترند جهانی توییتر نیز #عین_الاسد نام پایگاه آمریکایی مورد حمله است که درباره آن ۳۳ هزار و ۲۰۰ توییت منتشر شده است.

فاکس نیوز نوشت: این بزرگترین آزمون ترامپ است و آزمون بسیار دشواری هم هست. می‌دانید که ترامپ با شعار پایان دادن به جنگ روی کار آمد، به همین دلیل باید دید که اکنون اوضاع را تا کجا و چطور پیش می‌برد
ما در سال انتخابات قرار داریم و این رخداد می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.

رسانه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی: پاسخ ایران آمریکا “بسیار سریع و خشن” بود و این یک خطر جدی است که ممکن است موضوع از دست {آمریکایی‌ها }خارج شود

توقع نداشتیم که ایران اینقدر زود و خشن پاسخ دهد. اما کاری است که شده است.

رسانه های ژاپن اعم از رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و تلویزیون این کشور با انعکاس خبر حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به دو پایگاه آمریکا در عراق گزارش کردند که ایران قاطعانه پاسخ ترور سردار سلیمانی را داد.

تلویزیون دولتی این کشور از ساعتی پیش بارها اخبار این حمله را در صدر گزارش های خود قرار داده و هر چند دقیقه یک بار تازه ترین تحولات این رویداد را برای مخاطبان خود گزارش می کند.

گزارش می افزاید ایران بیش از دوجین موشک بالستیک را به سمت پایگاه های آمریکا در عراق شلیک کرده است جایی که نیروهای نظامی و ائتلاف مشترک به ریاست آمریکا در آن ساکن هستند.

خبرگزاری کیودو ژاپن نیز ضمن پوشش گسترده این حمله نوشته است که تنش بین ایالات متحده و ایران پس از آنکه نیروهای آمریکایی جمعه گذشته در حمله هوایی، سردار سلیمانی را در عراق به شهادت رساندند افزایش یافته است.

کیودو در گزارش دیگری آورده است به دنبال شلیک موشک های ایران به اهداف آمریکا در عراق؛ سهام توکیو صبح امروز چهارشنبه به زیر ۲۳ هزار واحد کاهش پیدا کرده است و برای اولین بار از ماه نوامبر سال گذشته به کمترین حد خود رسیده است.

رسانه های مختلف چین اعم از خبرگزاری شینهوا، تلویزیون “سی سی تی وی” و “سی جی تی ان”، روزنامه های پرتیراژ و معتبر این کشور ضمن پوشش گسرده این موضوع از آن به عنوان واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی یاد کردند.

شینهوا خبرگزاری رسمی چین به نقل از پنتاگون گزارش کرد تقریباً ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر (EST) به وقت آمریکا، ایران ده ها موشک بالستیک علیه نیروهای نظامی و ائتلاف آمریکایی در عراق شلیک کرده است.

گزارش می افزاید: کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود گزارش حمله به پایگاه های ایالات متحده در عراق را مشاهده کرده است و رئیس جمهوری نیز از نزدیک وضعیت را تحت نظر دارد و با تیم امنیت ملی خود مشورت کرده است.

«سی جی تی ان» تلویزیون دولتی و انگلیسی زبان چین هم گزارش کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد چهارشنبه به یک پایگاه هوایی در غرب عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است حمله کرده است.

مدیر شبکه الجزیره در ایران می‌گوید، به گفته مشاور سپاه پاسداران ایران، این کشور مرحله جدیدی در منطقه آغاز کرده و آن، زدن مستقیم پایگاه‌های آمریکاست.

«عبدالقادر الفایز» مدیر دفتر شبکه الجزیره در تهران، در ویژه برنامه پوشش اخبار واکنش ایران به اقدام تروریستی آمریکا، «حمید رضا مقدم فر» مشاور سپاه پاسداران به نکته مهمی اشاره کرد و گفت، این اقدام ایران قبل از هر چیز «اهانت» مستقیم ایران به آمریکا بود.

الفایز به نقل از مقدم‌فر گفت، موشک‌های ایران مستقیما به اهداف خود اصابت کرد و پدافند آمریا در مقابله با موشک‌های آمریکا شکست خورد.

مدیر الجزیره گفت، ایران می‌گوید فقط گام اول در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی را برداشته است. در این مرحله البته نشانه‌ای به چشم نمی‌خورد که ایران بخواهد گام‌های دیگر را بردارد.

الفایز به نکته دیگری در گفت‌وگوی مقدم‌فر اشاره کرد و گفت، ایران اعلام کرده است که اگر هر حمله‌ای از کشورهای همسایه توسط آمریکا انجام شود، این امر واکنش مسقتیم ایران را خواهد داشت و نکته حساس اینجاست که ایران (مثل آمریکا) اعلام نکرده که اگر کسی کشته شود واکنش نشان می‌دهد، بلکه اگر تعرضی به ایران شود، واکنش نشان می‌دهد.

مدیر الجزیره در تهران گفت، از پاسخ ایران و از نامه‌ای که برای سازمان ملل فرستاد، نشان داد که پاسخ ترور را اکنون داده و در این مرحله دنبال چیز بیشتری نیست.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم نوشت که ایران با انهدام کامل پایگاه عین الأسد در عراق به ترور سلیمانی و همراهانش واکنش نشان داد.

شبکه سی ان ان عربی تیتر ” اولین واکنش… سپاه پاسداران ایران به یک پایگاه آمریکا در عراق حمله کرد” را برای بازتاب این خبر انتخاب کرد.

خبرگزاری رویترز بخش عربی در پایگاه اینترنتی خود نوشت که ایران ساعاتی بعد از تشییع پیکر سلیمانی یک پایگاه هوایی در عراق را موشک باران کرده است.

پایگاه عربی ۲۱ تیتر “ایران پایگاه‌های آمریکایی در مناطق مختلف عراق را هدف قرار داده است” برای انعکاس واکنش سپاه پاسداران به ترور شهید سلیمانی را انتخاب کرد.

روزنامه القدس العربی نوشت: ایران اعلام کرد که پایگاه عین الأسد آمریکا در عراق را با حمله موشکی خود منهدم کرده است.

المسیره یمن نیز نوشت: در اولین واکنش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی… دهها موشک بالستیک بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را در هم کوبید.

المسیره همچنین گزارش داد که صداهای تکبیر در سراسر ایران به گوش رسیده و بهای نفت افزایش یافته است.

خبرگزاری فلسطین الیوم نوشت: ایران با حمله به پایگاه عین الأسد در عراق اولین واکنش خود به ترور قاسم سلیمانی را اعلام کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک عربی اعلام کرد: حمله به مهمترین پایگاه نیروهای آمریکایی در غرب عراق و ایران مسئولیت آن را پذیرفت.

روسیاالیوم نیز این تیتر را برای انعکاس خبر واکنش به ترور شهید سلیمانی انتخاب کرد: ایران در واکنش به ترور سلیمانی پایگاه عین الأسد را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

شبکه خبری المیادین در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تهران اولین واکنش انتقامی و موشکی خود به ترور قاسم سلیمانی و همراهانش را اعلام کرد.

شبکه خبری المنار لبنان نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت که ایران عملیات انتقام ترور شهید سلیمانی و همراهانش را آغاز کرد.

m