شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۸:۴۲

تیبا تا آخر سال ۷۰ میلیون تومان می‌شود!

اخیرا تولید پراید ۱۳۲ متوقف شد و به گفته مدیرعامل سایپا قرار است تولید مدل‌های دیگر پراید نیز طی چند ماه آینده متوقف شود. اما بعد از توقف تولید پراید چه بر سر قیمت این خودرو در بازار می‌آید؟ جایگزین پراید یعنی تیبا چه تغییراتی می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی ابتدا به بحث تغییرات قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: قیمت خودرو نیز در حال بالا رفتن است و این قضیه به اقتصاد کلان کشور بازمي‌گردد. با توجه به اتفاقاتی که در هفته اخیر افتاد و قیمت دلار نیز تغییر پیدا کرد باعث شد نرخ خودروها نیز دچار نوسان شود. نوسان‌های اخیر ربطی به خودروسازان ندارد ضمن این که تیراژ تولید بالا رفته اما قیمت خودرو در بازار پایین نیامده است.

ماجرای تولید تیبا یورو ۵

وی در مورد توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ اظهار کرد: این که ادعا می‌شود قرار است تولید خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ متوقف شود قطعا تنش به وجود می‌آورد. دلیل توقف تولید این خودروها این است که آن‌ها باید یورو ۵ شوند به علاوه این که استانداردهای ۸۵ گانه را دریافت کنند. اولا اگر به قیمت امروز این خودروها حساب کنیم قیمت همین پراید نیز بر اثر این ۲ مورد بالا خواهد رفت. برای گرفتن استانداردهای جدید نیاز به یک سری از تجهیزات وجود دارد که باعث افزایش قیمت می‌شود. از طرفی دیگر جایگزین پراید یعنی تیبا ۱۰ میلیون تومان از پراید گران‌تر است. زمانی که تیبا می‌خواهد یورو ۵ شود و استانداردهای ۸۵ گانه را دریافت کند حدود ۱۰ میلیون تومان روی قیمت آن می‌رود. بنابراین با توجه به قیمت‌های امروز تیبا حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان گران‌تر از پراید خواهد شد و سال آینده نرخ آن به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد.

دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال آینده

کاکایی ادامه داد: ارزان‌ترین خودروی موجود بعد از پراید که می‌تواند با توجه به ظاهر و ساختار سازه و بدنه استانداردها را پاس کند تیبا است. سال آینده تمام خودروها باید براساس استاندارد یورو ۵ تولید شود ضمن این که استانداردهای ۸۵ گانه را نیز پاس کنند. البته در این میان باید گفت که این استاندارها را تصمیم گرفتند به صورت ۸۲ گانه اجرا کنند و ۳ مورد از آن‌ها را قبول کردند که اجرا نشود زیرا واجب نیستند. این موارد باعث می‌شود قیمت خودروها بالا رود بنابراین به همین دلیل است که کشش بازار برای خودرویی مانند پراید بسیار خوب می‌شود. به نوعی می‌توان گفت پراید حکم طلا را پیدا کرده است! پراید نقدشوندگی بالایی دارد و سرمایه‌گذاران به شدت روی این قضیه مانور می‌دهند.

پراید هم گران می‌شود

وی در پایان گفت: قیمت پراید نیز در آینده در بازار بالا خواهد رفت. این مسئله نیز ۲ دلیل دارد که یکی از آن‌ها مربوط به قیمت ارز است. دیگری نیز به این دلیل است که چون جایگزین پراید یعنی تیبا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود بنابراین مردم ترجیح می‌دهند پراید را خریداری کنند.

m