شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰:۳۸

کره جنوبی خرید نفت از ایران را کاملا متوقف کرد

کره جنوبی برای تامین نیاز خود به انرژی اقدام به افزایش واردات نفت خام از آمریکا کرده است. آمریکا در غیاب ایران تبدیل به دومین تامین کننده نفت کره جنوبی پس از عربستان شده است. جایگاهی که پیش از آن در اختیار ایران بود.

کره جنوبی در ارتباط با تحریم‌های ایران، خرید نفت از این کشور را کاملا متوقف کرده است. این کشور برای جایگزین کردن قطع واردات نفت از ایران، بر میزان واردات نفت خود از عربستان سعودی و همچنین از ایالات متحده آمریکا افزوده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) با انتشار گزارشی از سئول نوشت: میزان واردات نفت کره جنوبی از آمریکا در ژانویه امسال در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی از رشدی بیش از ۵۳ درصد برخوردار بوده است.

کره جنوبی در ژانویه امسال اقدام به خرید بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن (۴۰۶ هزار بشکه در روز) نفت خام از آمریکا کرده است. به این ترتیب، آمریکا تبدیل به دومین کشور بزرگ صادر کننده نفت خام به کره جنوبی شده است.

کره جنوبی از حیث واردات نفت خام در سطح جهانی در رده پنجم قرار دارد و صادرات نفت به این کشور برای کشورهای تولید کننده نفت خام حائز اهمیت زیادی است.

در پی قطع صادرات نفت ایران به کره جنوبی، این کشور عمده نیاز خود به این فرآورده را از عربستان سعودی تامین می‌کند.

میزان فروش نفت عربستان به کره جنوبی در ماه ژانویه سال جاری نیز در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته از رشدی حدود سه درصدی برخوردار بوده است.

عربستان به این ترتیب، روزانه حدود ۸۵۴ هزار بشکه نفت به کره جنوبی صادر می‌کند. واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژانویه سال جاری به صفر رسیده است.

این در حالی است که ایران در ماه ژانویه سال گذشته با بهره‌گرفتن از معافیت شش‌ماهه برای صادرات نفت به هشت کشور، روزانه بیش از ۵۳ هزار بشکه نفت به کره جنوبی صادر می‌کرد.

m