شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۵۱

کدام بازار در سال ۹۹ سوددهی بیشتری خواهد داشت؟

ابتکار: بخش‌های مختلف اقتصاد این روزها با تنش‌های بی‌شماری مواجه است. کسانی که کسب و کاری دارن، کارمندان دولتی، کارگران، دست‌فروشان، واردکننده‌ها و حتی کسانی که صرفا مصرف‌کننده هستند، همگی در انتظار بهبود شرایط به سر می‌برند. این انتظار در حالی است که هیچکس از زمان دقیق پایان تنش‌های اخیر اطلاعی ندارد و در این میان تنها با امید روزگار را می‌گذرانیم. اما نکته‌ای که وجود دارد و باید به آن اشاره کرد این است که شیوع ویروس کرونا تنها عامل تنش‌های اخیر نبوده و برخی از وقایع و تصمیمات سیاسی سهمی در آشفتگی‌های موجود دارند. بنابراین بازارهای اقتصادی در روزهای آخر سال حال و هوای متفاوتی را به نسبت سال‌های گذشته تجربه کرده و برخلاف پیش‌بینی‌ها مسیر جدید را برای حرکت انتخاب می‌کنند. حال باید دید که با چنین شرایطی در سال جدید کدام بازار برای سرمایه‌گذاری امن-تر خواهد بود؟

سرمایه‌گذاری به خودی خود جذاب است چراکه بحث کسب سود و منفعت را همراه خود دارد، برخی از افراد هیشه به دنبال گزینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری هستند تا هم بتوانندارزش دارایی خود را حفظ کنندو هم در‏صورت حفظ ارزش دارائی بتوانند از دارایی خود سود دریافت کنند. به همین دلیل برخی‌ها برای سرمایه‌گذاری به بخش مسکن کوچ می‌کنند و عده‌ای نیز بازار خودرو را برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌بینند. البته هستند افرادی که اهل ریسک بوده و بازار ارز را محلی جذاب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. سرمایه‌گذاری از گذشته تا کنون دغدغه بسیاری از افراد بوده و قطعا این دغدغه در زمان بحران پررنگ‌تر می‌شود. اکنون شرایط تورمی و بحران-های اخیر در کشور موضوع سرمایه‌گذاری را به چالش کشانده است. بنابراین شناسایی کم ریسک‌ترین و پرسودترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال آتی کمی دشوار شده است. به منظور پی بردن به بهترینبازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ بهتر است نگاهی به وضعیت بازارهای مختلف در سال جاری داشته باشیم.

مسکن محلی امن برای سرمایه‌گذاری در سال ۹۹؟

بسیاری از تحلیلگران بازار مسکن را جزو اصلی یک اقتصاد می-دانند و معتقدند که در پیش گرفتن روند مناسب در این بخش، می‌تواند دستاوردهای خوبی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد. بازار مسکن از اواخر سال ۹۶ و همزمان با نوسان و افزایش قیمت دلار تحولات خاصی را تجربه کرده است. افزایش قیمت مسکن به‌طور تقریبی از اواسط سال ۹۷ شروع شد و تا اوایل سال ۹۸ ادامه داشت، به شکلی که خرید خانه برای بسیاری از مصرف-کنندگان واقعی به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شد.

البته در ماه‌های پایانی سال جاری ما شاهد کاهش قیمت در این بخش بودیم و آنطور که برخی از صاحب‌نظران می‌گوینداگر بخواهیم چشم‌اندازی از بازار مسکن داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که چون ما تا پیش از اینیک دوره افزایش قیمت شدید را طی کرده‌ایم اکنون بازار باید روندی متفاوت را در پیش بگیرد. به این صورت که ما باید در بازار مسکن افزایش قیمت به اندازه تورم عمومی و یا حتی کمی پایین‌تر از آن را داشته باشیم. اما سرمایه-گذاری در این بخش با توجه به شرایط فعلی یک مشکل اساسی دارد و آن هم نقد شوندگی این روزهای بازار مسکن است. به عبارتی دیگر این بازار نقدشوندگی پایینی دارد و افراد برای ورود به این بخش باید سرمایه زیادی در دست داشته باشند. همین مسائل مانع از ورود برخی از سرمایه‌گذاران به این بخش می‌شود.

بورس، بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد

مدت‌هاست که رشد بازار بورس بر سر زبان‌ها افتاده و وقتی که وضعیت بازار در سال جاری بررسی می‌شود بسیاری کارشناسان آن را سالی منحصربه‌فرد برای بازار می‌دانند و دلایل متفاوتی را برای این رشد مطرح می‌کنند و بسیاری از آنها معتقدند که اگر بتوان شرایط موجود را حفظ کرد، قطعا بازار در سال آتی نیز می‌تواند به روند سال جاری ادامه دهد و رشد بیشتری را تجربه کند. البته این مسائل در حالی مطرح می‌شد که ما با بحرانی همانند ویروس کرونا روبه‌رو نباشیم. بنابراین با توجه به اتفاقات اخیراینکه ما باید منتظر چه چیزی در سال ۹۹ باشیم پرسشی است که پاسخ آن به چند عامل بستگی دارد.

مهم‌‌ترین مسئله‌ای که در حال حاظر با آن مواجه هستیم بحث بیماری کرونا و مدت زمان ماندگاری آن است از سوی دیگر قیمت جهانی نفت مورد بررسی است، چراکه این مسائل می‌تواند جو روانی را به راه اندازد و بازار بورس را تحت تاثیر قرار دهد. اما با تمام حساسیت بازار نسبت به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بورس یکی از بازارهایی است که در چند سال اخیر جزو بازارهای هدف جریان نقدینگی شده و سود خوبی نیز برایفعالان در این بخش به همراه داشته است. در این میان وقتی از کاربلدان بازار برای سرمایه‌گذاری در سال آتی می‌پرسیم آنها معتقدند بازار می‌تواند مهمان نقدینگی‌ها و سرمایه در دست مردم باشد اما بهتر است که افراد مبتدی در این بازار مبالغ زیادی را وارد نکنند و برای هرگونه تصمیم‌گیری از متخصصان و فعالان در این بخش کمک بگیرند.

پیش‌بینی بازار ارز در سال آتی

بازار ارز علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد و افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این علاقه در حالی است که بسیاری از افراد به دلیل نوسانات شدید در این بازار تمایلی به ورود و سرمایه‌گذاری نداشته و ترجیح می‌دهد اموال‌شان را به دور از ریسک‌های احتمالی قرار دهند. چراکه ریزش‌های ناگهانی بسیاری از افراد را به تباهی می‌کشاند. بنابراین بیشتر اقتصاددانان با توجه به نوسانات ناگهانی این بازار ورود افراد معمولی را به این بازار توصیه نمی‌کنند و معتقدند که باید برای ورود به این بازار تمامی جوانب در نظر گرفته شود.

بازار سکه و طلا مناسب برای سرمایه‌گذاری؟

بازار طلا و سکه از گذشته تا کنون دنباله‌روی بازار ارز بوده، این در حالی است که طلا و سکه برای افراد معمولا شناخته‏شده‌تر از بازارهایی نظیر بورس است. بسیاری از افراد بر این باورند که طلا هیچگاه ارزش خود را از دست نخواهد داد و سرمایه‌گذاری در بلندمدت منطقی به نظر می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این باور تا حدودی درست بوده و مزیت‌هایی مانند قابلیت نقدشوندگی در هر زمان سرمایه‌گذاریدر این بخش را جذاب کرده است.

دانش و مهارت، تضمین سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بازارهای اقتصادی و اطمینان از میزان سوددهی در این بخش‌ها بستگی به عوامل مختلفی دارد. اما مسئله مهم این است که برای ورود به هریک از بخش‌های اقتصادی فرد سرمایه‏گذار نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد، به عبارتی دیگر ورود در بازارهای اقتصادی بدون تجربه و مهارت می‌تواند اموال سرمایه‌گذار را با خطر مواجه کند. البته که سرمایه‌گذاری ترکیبی از سود و زیان است اما داشتن مهارت کافی برای ورود به بازارهای مختلف می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی کاهش دهد.

m