شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۰۹:۵۸

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ لزوم تسریع حل مشکلات جایگاه داران سوخت CNG

بر اساس مصوبه ۲۵ اسفند ۹۷ هیات وزیران، وزارت نفت ماموریت اجرای هوشمند سازی جایگاههای CNG را بر عهده گرفته و هدف از این طرح ارتقاء سطح ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز عنوان شده است.

محسن جوهری رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت CNG گفت: بر اساس مصوبه ۲۵ اسفند ۹۷ هیات وزیران،  وزارت نفت ماموریت اجرای هوشمند سازی جایگاه‌های CNG را بر عهده گرفته و هدف از این طرح ارتقاء سطح ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز عنوان شده است.

وی ادامه داد: البته هوشمندسازی جایگاه‌ها به تنهایی نمی‌تواند متضمن ایمنی صد در صدی خودروهای دوگانه سوز باشد بلکه در صورت اجرای درست این طرح که مهمترین قسمت آن دوربین های متصل به سامانه سیمفا و پلیس راهور است ،  به عنوان یک مکمل  در کنار عواملی از قبیل مراکز معاینه فنی، مراکز مجاز خدمات خودروهای دوگانه سوز وآزمایشگاههای آزمون مخازن CNG  و همچنین حمایت مالی دولت جهت تعویض مخازنCNG فرسوده، می تواند به ارتقا ایمنی این  خودروها کمک کند.

وی در ادامه افزود:  ناهماهنگی در بین ارگان‌های ذیربط در موضوع معاینه فنی و ایمنی خودروهای دوگانه سوز،  بزرگترین مشکل این حوزه به شمار می‌رود و علیرغم بروز حوادثی که به دلیل غیر استاندارد بودن یا فرسودگی مخازن CNG در جایگاههای CNG اتفاق افتاده، تاکنون نهادهای نظارتی  به این موضوع مهم ورود نکرده اند. و متاسفانه زیرساخت های خوبی که از سال ۹۶ به بعد با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای انجام آزمون مخازن CNG در کشور شکل گرفته در حال از بین رفتن می باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم در شرایط اقتصادی خوبی نیستند گفت: بیشتر افرادی که از سوختCNG استفاده می‌کنند کسانی هستند که جزو طبقه متوسط و پایین جامعه محسوب می‌شوند به همین دلیل  در شرایط اقتصادی فعلی،  اگر حمایت مالی از مالکان خودروهای دوگانه سوز برای انجام استاندارد سازی خودروهای آنها انجام نشود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم پیشرفتی در ارتقا سطح ایمنی خودروهای دوگانه سوز حاصل شود.

وی در ادامه افزود: قیمت مخزن CNG که مهمترین قسمت یک خودروی دوگانه سوز را تشکیل می دهد به حدود ۵تا ۷ میلیون تومان رسیده است. بنابراین در صورت مردود شدن مخزن CNG در فرایند تایید سلامت خودرو دوگانه سوز ، مالک خودرو توان پرداخت این هزینه سنگین را ندارد و به ناچار امکان استفاده از سوخت CNG را از دست خواهد داد.

جوهری ادامه داد: میزان مصرف روزانه سی ان جی در کشور برابر با ۵۰ درصد صادرات گاز است بنابراین مصرف کننده ای که چندین سال از CNG به عنوان سوخت خودرو استفاده نموده به اقتصاد کشور در شرایط تحریم کمک کرده است و  دولت باید برای این خودروها شرایطی را فراهم نماید تا  حداقل در صورت نیاز به تعویض مخزنCNG ، این هزینه به مالک خودرو تحمیل نشود.

وی با اشاره به میزان مصرف گاز سی ان جی در کشور گفت: مصرف روزانهCNG در سال ۹۸تا قبل از سهمیه‌بندی بنزین حدود ۱۹ میلیون متر مکعب بوده است که این میزان در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۷ درصد کاهش پیدا کرده بود . پس از افزایش قیمت بنزین و کاهش فاصله قیمتی ما بین بنزین و CNG در آبان ماه سال گذشته، روند کاهشی مصرف CNG در کشور متوقف گردید و در بازه زمانی آذرماه تا پایان سال گذشته به طور میانگین مصرف CNG  در کشور ۱۲ درصد افزایش یافت. در سال جاری مصرف CNG به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماههای ابتدایی سال کاهش زیادی داشت و از اول آذر ماه نیز با شروع مجدد محدودیت های تردد، شاهد کاهش مصرف CNG و زیانهای ناشی از آن به جایگاهداران CNG هستیم.

جوهری افزود: در حال حاضر با سرمایه گذاری که دولت در سالهای گذشته انجام داده است ، از لحاظ تعداد جایگاه‌ها در اکثر شهرهای کشور مشکل خاصی وجود ندارد و این جایگاهها ظرفیت خالی برای تولید بیشتر CNG را دارا می باشند، فقط در برخی کلانشهر و بخصوص تهران ما شاهد کمبود جایگاه‌های سوخت‌گیری هستیم و علت این مشکل قیمت بالای زمین در کلانشهرها می باشد که با توجه به درامد فعلی جایگاهها سرمایه گذاری در این زمینه را فاقد صرفه اقتصادی نموده است و راهکار حل این مشکل پرداخت کارمزد مناسب می باشد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: در بخش عرضه سوخت CNGیکی از بزرگترین مشکلات حوزه CNG در کشور عدم افزایش و پرداخت کارمزد جایگاهها در سال جاری است . به دلیل افزایش شدید هزینه های بهره برداری و تعمیرات جایگاهها وتبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا، جایگاهداران و شرکت های بهره بردار این جایگاهها به دلیل ورشکستگی توانایی ادامه فعالیت برای عرضه سوخت CNG را ندارند. در سالهای گذشته هم میزان افزایش کارمزد پاسخگوی افزایش هزینه های بهره برداری و تعمیرات نبوده و بسیاری از جایگاهداران در شرایطی قرار گرفته اند که تعطیلی جایگاهها می تواند از افزایش زیان انباشته آنها جلوگیری کند. بنابراین موضوع تعیین کارمزد مناسب و پرداخت آن به جایگاهداران، علاوه بر حل مشکلات مالی جایگاهداران کشور می تواند کمبود جایگاهها در کلانشهر ها را نیز مرتفع نماید.

وی افزود: جایگاههای CNG از لحاظ انجام استاندارد سازی در شرایط خوبی قرار دارند و در شرایط فعلی درخواست ما از سازمان ملی استاندارد صرفه نظر نمودن از سخت گیری های بی مورد و برخی آیتم‌های غیر ضروری است که علاوه بر افزایش هزینه‌های جایگاهداران ،گاها موجب تعطیلی جایگاه‌ها شده است.

m