شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰:۱۸

جایگاه‌های سوخت CNG متقاضی تعطیلی هستند چرا کارمزد جایگاه‌ها افزایش نیافت؟

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی خراسان رضوی گفت: جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی به‌دلیل افزایش هزینه‌ها و ثابت‌ماندن کارمزدشان، ضررده و متقاضی تعطیلی هستند.

 محمدرضا رضوی‌راد با اشاره به وضعیت بحرانی جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی تصریح کرد: با موج جدید شیوع کرونا، در جایگاه سوخت سی‌ان‌جی ۳۰ درصد افت فروش داریم. موج اول در فروردین‌ماه وضعیت را برای ما خیلی سخت کرد و از هفته گذشته تاکنون که آمار‌ها افزایش یافته است، جایگاه‌ها تا ۳۰ درصد افت فروش داشتند.
وی یادآور شد: بر اساس نرم جهانی، به‌ازای هر ۱۰۰۰ خودرو باید یک جایگاه داشته باشیم، در همین شهر مشهد نزدیک ۷۰ جایگاه لازم داریم که این در صورتی است که هزینه و سود طبق استاندارد جهانی تأمین شود، اما با این وضعیت که کارمزد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی افزایش نیافته است، جایگاه‌ها باید با دوبرابر ظرفیت کار کنند تا بتوانند هزینه‌ها را پوشش دهند. با وجود این نمی‌توان گفت جایگاه کم داریم، حتی باتوجه‌به کاهش متقاضی زیاد هم هست.
وی درباره دلایل کاهش متقاضی اظهار کرد: علاوه بر اینکه امسال سرویس مدارس نداشتیم، حمل‌ونقل درون‌شهری خیلی کند شده بود و باتوجه‌به اینکه بیشتر مراجعان، تاکسی، آژانس، اسنپ و… با سوخت گاز کار می‌کنند، با کاهش حمل‌ونقل درون‌شهری مسلما متقاضی سوخت گاز کم شده است.
رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی خراسان رضوی در ادامه اضافه کرد:جدا از این مسائل، مشکلات خود جایگاه‌داران هم شرایط را سخت کرده است. اکنون وضعیت جایگاه‌دار‌ها نه‌تن‌ها در خود مشهد، بلکه در کل کشور بحرانی است.
به گفته رضوی، از اول سال با این‌همه افزایش هزینه، یک ریال به کارمزد جایگاه‌ها نسبت به پارسال اضافه نشده است. درحالی‌که الان در ماه هشتم سال هستیم، جایگاه‌داران سی‌ان‌جی باوجود افزایش هزینه دستمزد و هزینه تعمیر دستگاه‌ها که چند برابری بوده است، با کارمز سال ۹۸ کار می‌کنند.
رضوی یادآور شد: متأسفانه دولت می‌خواهد قیمت را ثابت نگه دارد و معمولا در این مواقع دولت این کاستی را از حق خودش با افزایش کارمزد تأمین می‌کرد، ولی اکنون نه قیمت را افزایش می‌دهد و نه کارمزد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه متأسفانه افزایش قیمت سی‌ان‌جی را قانون بودجه کشور در سال ۹۹ در نظر نگرفته است، افزود: این درحالی است که دستمزد نیروی انسانی ۴۲ درصد و هزینه برق جایگاه ۱۰ درصد افزایش یافته و تمام قطعات جایگاه سوخت سی‌ان‌جی باتوجه‌به اینکه وارداتی است، با افزایش دلار چندین برابر شده است.
رضوی تأکید کرد: همه جایگاه‌داران ما با ضرر فعالیت می‌کنند. حتی این وضعیت به شرکت نفت استان اعلام شده، اما، چون تصمیم‌گیری در سطح وزارت است، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و متأسفانه همه جایگاه‌ها با ضرر اداره می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه تعطیلی جایگاه به‌ویژه جایگاه‌های خصوصی را نداشتیم، اما جایگاه‌داران متقاضی تعطیلی هستند، ابراز کرد: باتوجه‌به اینکه فعالیت ما در حوزه خدمات است، در اوج کرونا، به‌طور مثال ۱۳ فروردین‌ماه، با اینکه منع ترد خودرو اعلام شده بود، اجازه تعطیلی نداشتیم.
رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سی‌ان‌جی خراسان رضوی افزود: خیلی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی ما متقاضی تعطیلی هستند، چون با تعطیلی ضرر کمتری متحمل می‌شوند. یک جایگاه سی‌ان‌جی دست‌کم ماهی ۸۰ میلیون هزینه دارد، ولی درآمدش نهایت ۵۰ میلیون هم نیست و درآمد‌ها با هزینه‌ها هم‌خوانی ندارد.
رضوی در ادامه اظهار کرد: سال پیش هم وضعیت تعریفی نداشت، اما امسال که هزینه‌ها از جمله دستمزد افزایش یافته است، انتظار داشتیم کارمزد‌ها افزایش پیدا کند که اواسط سال را هم رد کردیم و جایگاه‌داران همچنان با کارمزد قدیم کار می‌کنند.
m