شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۴:۰۲

۱۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی با دوگانه‌سوز کردن ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو دیزل

📍به گزارش خبرخودرو، رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابسته از چشم انداز گازسوز کردن خودروهای دیزلی در راستای توسعه سبد سوخت کشور سخن گفت.
💠 علی محمودیان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو عنوان کرد: با توجه به اهمیت گازسوز کردن خودروهای دیزل همه کشورهای دنیا بر این اساس برنامه مدونی برای چشم انداز سبد انرژی خود در نظر گرفته اند و متناسب با آن اقداماتی انجام دادند. طبق گزارش موسسه NGV Europe در اتحادیه اروپا بیشترین رشد تعداد خودروهای گازسوز در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ مربوط به خودروهای سنگین است و تا سال ۲۰۳۰ تعداد خودروهای گازسوز اروپا ده برابر شده و به ۱۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. در آمریکای شمالی نیز میزان توجه و سرمایه گذاری در زمینه تولید گاز در حال افزایش است و نقش گاز در حال پیشی گرفتن از نقش نفت در حوزه سوخت های فسیلی است به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۵ نسبت تولید نفت و گاز به ترتیب ۳۶ و ۶۴ درصد خواهد شد. کشورهای فرانسه، اسپانیا و کلمبیا نیز از جمله کشورهای علاقه مند به توسعه گاز سی ان جی در سبد سوخت خود هستند که تمهیداتی را در این زمینه انجام داده اند.
💠 وی ادامه داد: همچنین در هندوستان به عنوان یکی از کشورهای پر جمعیت آسیا در صورت ایجاد زیرساخت های لازم توسط دولت هند توسعه سی ان جی در ده سال آتی به گونه ای خواهد بود که تا سال ۲۰۳۰ نیمی از خودروهای فروخته شده در هند گازسوز خواهند شد. از دیگر کشورهای آسیایی چین است که بیش از ۵ میلیون خودرو گازسوز دارد و علی رغم اینکه تعداد خودرو در کشور چین و ایران تقریبا برابر است اما میزان مصرف سی ان جی در چین ۷ و ۸ برابر بیشتر از ایران و حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است. به این دلیل که در چین عمده خودروهایی که از گاز طبیعی استفاده می کنند خودروهای دیزل هستند که به دلیل ماهیت سیستم موتور خود و میزان مصرف سوخت بیشتر نسبت به خودروهای سواری، آلایندگی بیشتری تولید می کنند. لذا گازسوز کردن خودروهای دیزل موجب کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا خواهد شد و اقتصاد کشور چین درگیر تامین فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوییل که از سوخت های گران به شمار می رود، نمی شود.
💠 رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و صنایع وابسته با اشاره به ظرفیت کشور ایران در گازسوز کردن خودروهای دیزلی تشریح کرد: گزارشاتی که در فوق به آن اشاره شد بیانگر اولویت تمام کشورها برای توسعه دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی است و در کشور ما نیز گازسوز کردن خودروهای دیزلی با توجه به ظرفیت موجود و مصرف ۹۰ میلیون متر مکعب گازوییل، ضرورت دارد. ضمن اینکه ارزان بودن بنزین و گازوییل در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر( هزینه گازوییل در کشورهای همسایه حدود ۱ دلار و در ایران ۳۰۰ تومان است) انگیزه قاچاق سوخت بنزین و گازوییل در مناطق مرزی کشور را افزایش داده است به طوری که بر اساس آخرین گزارشات حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون متر مکعب گازوییل از مرزهای شرقی کشور خارج می شود و این میزان را اگر بر اساس تفاوت ارزش قیمتی گازوییل و سی ان جی مقایسه کنیم می توانستیم آن را به صورت شفاف صادر کنیم که عدد قابل توجهی به دست می آمد.
💠 محمودیان خاطرنشان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده که توسعه حمل و نقل در بستر سوخت های جایگزین مانند گاز طبیعی و بعضا LPG ضروری است که که در آینده دستاوردهای خوبی برای کشورها به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه ایران از اولین کشورها در حوزه ذخایر گاز طبیعی در دنیا است لذا این ضرورت برای ما دو چندان خواهد شد و همان طور که کشورهای دیگر بر اساس سند چشم انداز سبد انرژی خود برنامه هایی را تا سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ تدوین کرده اند کشور ما نیز باید برنامه مدونی در این بستر آماده کند که امیدواریم با قانون گذاری کمیسیون انرژی مجلس در جهت توسعه سبد سوخت کشور گام های موثری برداشته شود.
💠 وی ضمن بیان مزایای گازسوز کردن خودروهای دیزلی اظهار داشت: از مولفه های مهم اقتصاد در جهان اقتصاد انرژی است. با توجه به تحریم های نفتی و مازاد تولید گاز طبیعی در کشور اکنون وقت آن است که از این فرصت طلایی استفاده کرده و به جای فروش نفت خام آن را در پالایشگاه ها و فرآیندهای بازیابی نفت خام استفاده کنیم و با حرکت به سوی توسعه سوخت های جایگزین به دستاوردهای خوبی برسیم. ضمن اینکه هیچ گونه محدودیتی برای دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی وجود ندارد و مسائل فنی آن در ایران و تمام کشورها حل شده است و عمده کشورها روی گازسوز کردن خودروهای دیزلی سرمایه گذاری کرده اند.

m