شرکت آریا صنعت بیستون
سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۲۰:۰۴

آمادگی استان بوشهر برای تاسيس كارخانه نوآوری در حوزه آب

تفاهم‌نامه فضایی است كه می‌تواند در نوآوری مورد استفاده مناسب قرار گیرد

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عبدالکریم گراوند در آئین امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح اكو تكنوپارك بوشهر كه امروز دوشنبه به امضای وزارت نیرو و استاندار بوشهر و رئیس دانشگاه خلیج فارس رسید، افزود: این تفاهم‌نامه فضایی است كه می‌تواند در نوآوری مورد استفاده مناسب قرار گیرد و همكاری جدیدی را به نمایش بگذاریم.

وی اظهار داشت: هم دانشگاه و هم شركت آب منطقه‌ای هر یك فضایی دارند كه می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده كرد و این كار مشترك می‌تواند به عنوان الگویی مد نظر قرار گیرد.

استاندار بوشهر گفت: ظرفیت‌های زیادی داریم كه برای بهره‌مندی مطلوب از این ظرفیت‌ها لازم است كنار هم قرار گیرند.

وی افزود: نخستین كارخانه نوآوری در دانشگاه خلیج فارس دایر شده و استان بوشهر یكی از استان‌هایی بود كه نوآوری و بحث‌های دانشی در این استان در بخش‌های مختلف شتاب خیلی بالایی گرفت. زمانی در این استان تنها ۱۰، ۱۱ شركت دانش بنیان شكل گرفته بود كه از ۳۸ شركت فراتر رفته است و با این نوآوری‌ها به بیش از ۱۶۰، ۱۷۰ شركت خواهد رسید.

وی با بیان این كه انگیزه و ظرفیت‌های لازم برای این كار هم وجود دارد، اظهار داشت: اكنون در بوشهر این اتفاق مبارك افتاده است و لازم است این تفاهم‌نامه عملی شود.

گراوند با بیان اینکه در این استان امكان شكل‌گیری حركت‌هایی وجود دارد كه در كشور به عنوان یك الگو مطرح شود، گفت: اكنون این آمادگی وجود دارد و حاضریم در هر زمینه‌ای در نوآوری این استان را مورد حمایت جدی قرار دهیم.

رئیس دانشگاه خلیج فارس هم گفت: رویكردی در مجموعه وزارت نیرو با هدف ایجاد زیست بوم نوآوری شكل گرفته و از طرفی رویكردهای استانی هم مانند پارك‌های فناوری سال‌هاست اتخاذ شده و استان‌هایی مانند یزد هم پیشتاز بوده‌اند.

عبدالمجید مصلح افزود: در استان بوشهر هم اقدام‌ها در این زمینه سالهاست آغاز شده است؛ در آنجا یك زیست بوم طبیعی شكل گرفته كه مجموعه‌ای از نهادهای علمی و فناوری در محدوده ۲۰۰ هكتاری به طور طبیعی اعم ازدانشگاه علوم پزشكی، دانشگاه خلیج فارس، پارك فناوری، ‌دانشكده میگو و … شكل گرفته‌اند و پهنه‌ای هم مربوط به مجموعه وزارت نیرو است.

وی گفت: استان بوشهر، استان انرژی محور است و انرژی پایه توسعه این استان است؛ چه از منظر نفت و گاز،‌ نیروگاه اتمی و نیز انرژی‌های نو و محور دریا فرصت‌های زیادی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه در این استان وجود دارد.

وی افزود:‌ برای یك تجربه همزیستی پاك و مسالمت آمیز بین استان و طبیعت در این پهنه طبیعی سبز وجود دارد كه می‌تواند تجربه‌ای برای آموزش، ترویج و توسعه رویكردهای بهینه‌سازی مصرف انرژی، سازگاری با طبیعت و انرژی پاك باشد.

m