شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۴:۴۵

جایگزینی CNG با بنزین تا چه اندازه بر کاهش آلایندگی هوا مؤثر است؟

جایگزینی CNG به جای بنزین در سوخت خودروها نه تنها می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلایندگی هوا داشته باشد بلکه این امکان را فراهم می‌کند تا از محل صرفه‌جویی در مصرف، آن را صادر کرده و برای کشور ارزآوری کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به نقل از آنا، با آلایندگی شدید هوا در روزهای اخیر تکاپوی رسانه‌ها برای پیدا کردن مقصر اصلی در عدم اجرای قانون هوای پاک بیشتر شد به‌طوری‌که هر از چندگاهی وزارتخانه و یا دستگاهی به‌عنوان مقصر اصلی شناخته می‌شوند.
مطالعه قانون هوای پاک نشان می‌دهد که مجموعه دستگاه‌های دخیل در اجرای قانون هوای پاک چرخه پیچیده‌ای است که پیدا کردن مقصر در آن نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای کلانشهرها ذرات معلق است که بنا بر اذعان کارشناسان ۶۰ درصد آن تحت تأثیر منابع متحرک است.
یکی از مهم‌ترین منابع متحرک در شهرها خودروهای شخصی هستند که توجه به سوخت مصرفی آنها و اصلاح الگوی مصرف آنها خود می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ذرات معلق داشته باشد. استفاده از سوخت پاک از راهکارهایی است که همواره در دستور کار سازمان محیط زیست قرار داشته و با تلاش‌های انجام شده استاندارد بنزین به بالاترین حد آن یعنی یورو ۴ و ۵ رسیده است.
با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که از لحاظ گازی به منابع غنی دسترسی دارد توجه به آن به‌عنوان سوخت خود می‌تواند نه تنها نقش مؤثری در کاهش آلایندگی هوا داشته باشد بلکه خود زمینه‌ساز صدور بنزین را نیز فراهم خواهد کرد و برای کشور ارزآوری به‌همراه خواهد داشت.
مسعود تجریشی در ارتباط با این موضوع گفت: آلایندگی CNG در مقایسه با بنزین بسیار کمتر بوده و از آن تمیزتر است.
وی در ادامه در ارتباط با این‌که چرا سازمان حفاظت محیط زیست خودروسازها را ملزم به دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود در مبدأ نمی‌کند، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم خودروساز را ملزم کنیم چه ماشینی را تولید کند و یا تولید نکند. براساس حدود مجازی که محیط زیست تعیین می‌کند به همراه برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت نفت انجام می‌دهد ما را به عددی با عنوان سبد سوختی برای ماشین‌ها می‌رساند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با پیگیری وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست در سند ۱۰ ساله آینده به عدد خوبی به ‌عنوان سبد سوختی خودروها در کشور رسیده‌ که براساس آن روند مصرف سوخت از بنزین به سمت سی ان جی خواهد رفت.
تجریشی با بیان این‌که تأمین زیرساخت CNG از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ما در گذشته هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بر روی CNG انجام دادیم ولی متأسفانه قیمت سوخت نتوانست انگیزه ایجاد کند تا رانندگان و صاحبان خودروها از CNG استفاده کنند. اکنون هم مابه‌التفاوت زیاد نیست بنابراین ما در مکاتباتمان از وزارت نفت خواستیم تا قیمت CNG ارزان‌تر باشد تا برای استفاده از این مدل سوخت انگیزه ایجاد شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: در دستورالعمل جدیدی که با کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر در ارتباط با خودروسازها داشته و به توافق رسیده‌ایم حدود مجاز آلایندگی برای گاز متان تغییراتی را ایجاد کردیم که هزینه تمام شده خودروهای دوگانه‌سوز به میزان قابل توجهی کاهش داده و مشکل زیست محیطی را هم ایجاد نخواهد کرد.
وی با بیان این‌که گفته می‌شود خودروسازان به‌‌دلیل پیش فروش محصولاتشان چندان تمایلی برای دوگانه‌سوز کردن تولیداتشان از کارخانه ندارند، گفت: من این موضوع را بعید می‌دانم چون خودروسازها برای دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌ها انگیزه زیادی دارند. در جلساتی که ما با خودروسازها داشتیم آنها از تولید خودروهای پایه‌گازسوز استقبال می‌کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با توجه به این‌که خودروسازها هم پایه موتور دوگانه‌سوز را در اختیار دارند و هم بازار خوبی در ارتباط با آن وجود دارد از تولید خودروهای پایه گازسوز حمایت می‌کنند.
تجریشی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا برای الزام خودروسازها به تولید خودروهای دوگانه‌سوز نیازی به اصلاح قانون هوای پاک وجود ندارد، بیان کرد: نیازی نیست در ارتباط با این موضوع به قانون ورود پیدا کنیم. با تنظیم قیمت سوخت هر کدام از این نوع از خودروها (بنزینی و CNG) می‌توانیم بازار را به سمت مورد نظر سوق دهیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با مکانیزم‌های قیمت، سیاست‌گذاری و حدود مجاز آلایندگی می‌توان به خودروساز جهت داد تا به سمت تولید خودروهای پایه گازسوز بروند.

وی با اشاره به این مطلب که خودروهای دوگانه‌سوز نیازی به کاربرد برخی از کاتالیست‌ها ندارند که این خود بر قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود، گفت: ما وقتی این‌ها را در حدود مجاز بررسی کردیم مشاهده کردیم که در حال حاضر متان دغدغه ما نیست و ذرات معلق برای ما مسئله مهم است.
تجریشی تصریح کرد: خودروسازها می‌بایست کاتالیستی را استفاده می‌کردند که گاز متان را حذف کند که براساس بررسی‌های انجام شده به خودروسازها اجازه دادیم تا پایان سال از آن استفاده نکنند؛ این موضوع بالای ۱۵۰۰ دلار در تولید آنها صرفه‌جویی خواهد کرد.
‌با وجودی که سازمان حفاظت محیط زیست از تسهیلات و اقدامات خود در ارتباط با ترغیب خودروسازها برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز می‌گوید اما شواهد حاکی از آن است که در هیچ یک از پیش‌فروش‌هایی که خودروسازان در سال ۹۹ انجام دادند خودروهای دوگانه‌سوز حضور نداشته و به‌نظر می‌رسد اگر قرار است فکری به حال سلامت مردم و کاهش آلایندگی هوا شود زودتر باید هم‌افزایی بین دستگاه‌های مسئول ایجاد شده تا بتوانیم در آینده شاهد تضییع حقوق عامه و تبعات آن بر سلامت مردم نباشیم.

m