شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۷:۰۲

توزیع روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در فجر ۴۲؛ ۷۰ هزار خودرو عمومی در کشور رایگان گازسوز شد

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از گاز سوز کردن رایگان ۷۰ هزار خودرو عمومی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، به نقل از شانا، محمدحسین باقری در این باره به خبرنگار شانا گفت: تا هفته نخست بهمن‌ماه امسال، ۲۰۹ هزار و ۹۶۹ خودرو در سامانه تبدیل رایگان خودروهای عمومی به گازسوز ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار خودرو (۱۰۰ هزار و ۲۴۰ دستگاه) مشمول طرح شناخته شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد ۶۹ هزار و ۴۶۱ خودرو تا پایان هفته نخست بهمن‌ماه گازسوز شده‌اند و ۱۶ هزار و ۵۰۰ خودرو نیز در انتظار تبدیل هستند؛ ۱۴ هزار و ۲۴۰ خودرو نیز تا این تاریخ در حال نوبت گرفتن و انتخاب کارگاه هستند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بیشترین آمار ثبت‌نام و استقبال مربوط به استان‌های غربی کشور از جمله آذربایجان شرقی، غربی، میاندوآب و استان‌ مازندران بوده است.

باقری افزود: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، در قالب طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به گازسوز، تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی که در بخش بار و مسافر فعالیت می‌کنند، ‌در دستور کار قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: با توجه به زمان محدود این مصوبه از دارندگان خودروهای عمومی دعوت می‌شود برای بهره‌مندی از مزایای این طرح از جمله تبدیل رایگان خودرو، استفاده از سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی و… نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند.

۲۰۰ هزار خودروی مسافربر شخصی تسهیلات گازسوز شدن دریافت می‌کنند

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از تبدیل ۲۰۰ هزار خودروی مسافربر شخصی در قالب این مصوبه خبر داد و گفت: تبدیل خودروهای مسافربر شخصی از جمله تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌های ساماندهی‌شده در مراحل بعدی این طرح اجرایی می‌شود.

باقری افزود: فرآیند این طرح و زیرساخت‌های نرم‌افزاری ثبت‌نامی آن آماده‌ شده است و به‌زودی فراخوان آن اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه تعداد ۲۰۰ هزار خودرو در قالب این طرح تبدیل می‌شوند که البته در این دسته از خودروها، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه تبدیل را مالک خودرو پرداخت می‌کند.

توزیع روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور

مدیر طرح‌ سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: به‌طور میانگین روزانه حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که حدود ۳ میلیون مترمکعب بیشتر از مصرف پارسال است.

باقری با تأکید بر استقبال از مصرف سی‌ان‌جی پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افزود: امیدواریم با اجرای طرح گازسوز شدن خودروهای عمومی، سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها در کشور باز هم افزایش یابد.

توسعه جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی نیازمند همکاری شهرداری‌ها برای اختصاص زمین

وی درباره وضع توسعه جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در سطح کشور گفت: حدود ۲ هزار و ۴۹۳ جایگاه فعال عرضه سی‌ان‌جی در کشور داریم که کار سوخت‌رسانی به مردم را انجام می‌دهند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: حدود ۶۸ جایگاه در حال ساخت نیز در کشور داریم که راه‌اندازی این جایگاه‌ها نقش مهمی در توزیع مناسب‌تر سوخت سی‌ان‌جی و تسهیل دسترسی مالکان خودروهای سی‌ان‌جی به این سوخت پاک خواهد داشت.

باقری تأکید کرد: با توجه به تغییرات شدید قیمتی تجهیزات سی‌ان‌جی در دو سال گذشته، کار احداث و راه‌اندازی جایگاه‌های جدید با اندکی تأخیر روبه‌روست که امیدواریم با اجرای مصوبه‌هایی در این بخش، بتوانیم حمایت مناسبی از سرمایه‌گذاران در این بخش انجام دهیم.

وی ساخت جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کوچک‌مقیاس در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها را از دیگر تمهیدهای اندیشیده‌شده برای توزیع مناسب سی‌ان‌جی در کشور عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی این جایگاه‌ها نیازمند همکاری شهرداری‌ها برای اختصاص زمین به‌منظور ساخت این نوع از جایگاه‌هاست.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش افزود: این جایگاه‌ها با ظرفیت متوسط و حداقل متراژ ممکن زمین در مراکز میوه و تره‌بار، پایانه‌های مسافربری و… احداث می‌شوند.

باقری تأکید کرد: کار با شهرداری‌ها آغاز و بازدیدهای لازم انجام و نقاط مناسب انتخاب شده، اما هنوز اختصاص داده نشده و زمین تحویل نشده است.

m