شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۰۱:۳۶

سهم نیروگاه‌های خورشیدی در تولید برق کشور

نیروگاه‌های خورشیدی با تولید حدود ۴۵۵ مگاوات برق، سهم ۵۰ درصدی از مجموع برق تولیدی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، ایران دارای حدود ۳۰۰ روز آفتابی است و علاوه برآن شدت تابش آفتاب در کشورمان از بسیاری کشورها بشتر است که همین موضوع استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق را مقرون به صرفه تر خواهد کرد.

با وجود این مزیت، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و به خصوص انرژی خورشیدی در تولید برق کشور سهمی بسیار ناچیز است.

تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران نشان می‌دهد که در مهرماه امسال مجموع نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان به عدد ۹۰۴.۰۷ مگاوات رسیده و این درحالی است که به گفته محمود کمانی رییس سازمان ساتبا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق جهان به ۳۷ درصد افزایش یافته و تعدادی از کشورهای پیشرفته نیز زمان اتمام استفاده از انرژی‌های فسیلی برای تولید برق خود را اعلام کرده‌اند.

از مجموع کل نیروگاه‌های موجود انرژی‌های تجدیدپذیر کشور نیروگاه‌های خورشیدی با تولید ۴۵۵.۵ مگاوات برق و سهم ۵۰.۳۸ درصدی مقام نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

نیروگاه‌های بادی نیز در مهرماه امسال با تولید ۳۱۰.۲ مگاوات برق و سهم ۳۴.۳۱ درصدی از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر در مقام دوم قرار گرفتند.

این درحالی است که در هفته های اخیر رییس ساتبا از شناسایی یکصد هزار مگاوات ظرفیت در زمینه انرژی خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات در زمینه انرژی بادی در کشور خبر داده است که هنوز مورد استفاده واقع نشده است.

سهم نیروگاه‌های برق آبی کوچک از مجموع سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات برق ۱۱.۵۸ درصد در مهرماه امسال بود.

نیروگاه‌های توربین انبساطی نیز مهرماه امسال با تولید ۱۹.۲ مگاوات برق سهمی ۲.۱۲ درصدی از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر را داشتند.

سهم نیروگاه‌های زیست توده در مهرماه امسال با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات برق ۱.۱۷ درصد مجموع کل انرژی‌های تجدیدپذیر بود.

کمترین تولید برق و سهم از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر متعلق به نیروگاه‌های بازیافت تلفات حرارتی با تولید ۴ مگاوات برق و ۰.۴۴ درصد سهم بوده است.

وضعیت سهم انواع انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان در مهرماه امسال در حالی اینگونه است که پیشتر وزیر نیرو گفت که به منظور توسعه زیرساخت‌های تامین برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا چهار سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

علی‌اکبر محرابیان خاطرنشان کرده بود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های جدید حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل‌ ساده به سیکل‌ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری صنایع در بخش تولید برق و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

الزام قانونی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به دست‌کم پنج درصد برساند.

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰ ) به‌ حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

همچنین براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها و شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، در دو سال دست‌کم ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.

با وجود این الزام قانونی آن گونه که باید و شاید استفاده از انرژی های تجدیدپذیر جدی گرفته نشد.

m