شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۸:۳۲

کاهش صادرات گاز ایران به عراق تا مرز ۸ میلیون متر مکعب

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: به علت کاهش صادرات گاز ایران از ۵۲ میلیون متر مکعب به ۸ میلیون متر مکعب، ۳۴۰۰ مگاوات از تولید برق عراق از مدار خارج شده است. اگر ما گاز کافی هم به عراق بدهیم کل تولید برق این کشور کمتر از ۱۵ هزار مگاوات است در حالی که عراق دست کم ۲۰ هزار مگاوات برق نیاز دارد.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، برخی اقدامات صرافی‌های سلیمانیه عراق که گفته می‌شود منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود اظهار کرد: در مورد ارز ممکن است مشکلاتی در اقلیم کردستان یا افغانستان یا دبی ایجاد شود اما ارز عمدتا تحت تاثیر مذاکرات برجام است. وقتی احساس شود که مذاکرات برجام سویه مثبتی دارد قاعدتا شاهد کاهش قیمت دلار هستیم، در مقابل به محض آنکه فضاسازی شده یا خبرهایی منتشر شود مبنی بر اینکه توافق برجام به راحتی صورت نمی‌گیرد و با مشکلاتی مواجه شده شاعد افزایش نرخ می‌شویم.

وی افزود: بازار بیشتر تحت تاثیر عوامل خارجی و مسائل سیاسی است و موضوعی مانند نقل و انتقالات صرافی‌ها روی این موضوع تاثیر زیادی ندارد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد صادرات برق توسط ترکیه و کشورهایی مانند عربستان به عراق و تاثیر این موضوع بر صادرات برق ایران گفت: به علت کاهش صادرات گاز ایران از ۵۲ میلیون متر مکعب به ۸ میلیون متر مکعب، ۳۴۰۰ مگاوات از تولید برق عراق از مدار خارج شده است. اگر ما گاز کافی هم به عراق بدهیم کل تولید برق این کشور کمتر از ۱۵ هزار مگاوات است. در حالی که عراق دست کم ۲۰ هزار مگاوات برق نیاز دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین اینکه ۵۰۰ مگاوات ترکیه یا ۵۰۰ مگاوات کویت یا اردن بخواهند به عراق برق بدهند، نمی‌تواند تامین‌کننده نیاز عراق شود‌. تا زمانی که عراق تا ۴ یا ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولیدی، نیروگاه نسازد، نمی‌تواند مشکل برق خود را حل کند.

حسینی خاطرنشان ساخت: به هرحال عراق هم در حال توسعه است یعنی هم خانه‌سازی و هم صنعت درحال گسترش است که هردو نیاز به برق دارد. عراق الان در این زمینه کسری داشته و نمی‌تواند نیازهای مردم خود را تامین کند. ده‌‌ها هزار ژنراتور در محله‌های عراق در حال کار هستند که علاوه بر تولید آلودگی، هزینه‌های زیادی هم دارد. بنابراین گرفتن ۵۰۰ مگاوات برق از کویت یا ترکیه جای نگرانی برای ما ندارد و روی صادرات برق ما تاثیر چندانی نخواهد داشت.

m