شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۰۵:۴۸

صادرات محصولات پتروشیمی ترکیه از ۳۳ میلیارد دلار عبور کرد

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی “نفت ما“، بخش مواد شیمیایی و پتروشیمیایی و فرآورده‌های آن با صادرات ۳۳ میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلاری طی سال ۲۰۲۲ بیشترین محصولات صادر شده از ترکیه به کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است. صادرات شیمیایی و پتروشیمیایی ترکیه در ۵ سال گذشته ۹۲ درصد افزایش داشته است. «عادل پریستر» رییس انجمن صادرکنندگان محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی استانبول اعلام کرد: صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰، صادرات ۵۰ میلیارد دلاری هدفگذاری شده است. وی اعلام کرد که صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی، اهمیت راهبردی برای توسعه اقتصادی و صادرات ترکیه دارد. هلند، ایالات متحده، ایتالیا، رومانی، لبنان، روسیه، آلمان، اسپانیا، عراق، آفریقای جنوبی ۱۰ بازار برتر صادراتی شیمیایی و پتروشیمیایی ترکیه هستند و ۴۰ درصد کل صادرات این بخش نیز به کشورهای اتحادیه اروپایی است.
همچنین در سال ۲۰۲۲، بخش صنعت خودروسازی با صادرات ۳۰ میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلاری و بخش پوشاک نیز با صادرات ۲۱ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلاری در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
طی سال ۲۰۲۲ آلمان با ۱۸٫۹ میلیارد دلار، آمریکا با ۱۴٫۴ میلیارد دلار و انگلستان نیز با ۱۲٫۳ میلیارد دلار در صدر فهرست واردکنندگان محصولات از ترکیه قرار گرفتند. همچنین ترکیه در بازه زمانی مذکور صادرات خود را به ۱۶۲ کشور افزایش داده است.
صادرات ۳۳٫۵ میلیارد دلاری محصولات شیمیایی و پتروشیمی ترکیه در سال ۲۰۲۲، در حالیست که این کشور فاقد منابع کافی نفت و گاز برای توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز است، در حالیکه ایران به عنوان رتبه نخست ذخایر هیدروکربوری در جهان  نتوانسته است از این فرصت و مزیت خدادادی به نحو مطلوب استفاده نماید. پیش بینی شده است که صادرات پتروشیمی ایران تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷٫۵ میلیارد دلار برسد که نسبت به ۱۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶٫۶ درصد از نظر ارزش و نه حجمی رشد داشته باشد.

m