شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۵:۳۱

تحمیل سالانه ۵ میلیارد دلار زیان به‌دلیل معطل ماندن پروژه ایران ال‌ان‌جی

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران با اشاره به زیان سالانه ۵ میلیارد دلاری کشور به‌دلیل تکمیل نشدن پروژه ایران ال‌ان‌جی در دولت قبل با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی این پروژه تا سال ۹۲ گفت: متعهد شدیم تا پایان دولت سیزدهم، حداقل به تولید سالانه ۵ میلیون تن ال‌ان‌جی دست یابیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، هادی امیرشقاقی درباره پروژه ایران ال‌ان‌جی گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۶ برای تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن ال‌ان‌جی کلید خورد، مراحل اجرای پروژه تا سال ۱۳۹۲ با هزینه نزدیک به ۲ میلیارد دلار و پیشرفت ۴۰ درصدی به دلایل مختلف در مقطع سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ متوقف شد.

وی با بیان اینکه توقف اجرای طرح یادشده دلایل مختلفی داشته است، افزود: تحریم، سیاست‌های دولت و وزارت نفت پیشین از دلایل توقف این طرح بوده که با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ دولت عزم خود را برای تکمیل پروژه جزم کرد.

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران گفت: در حال فعال کردن بخش‌های مختلف پروژه هستیم و در دولت سیزدهم، نیروگاه ۸۱۰ مگاواتی پنج واحد گازی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و کار در دیگر بخش‌ها نیز با سرعت مناسب پیش می‌رود.

امیرشقاقی درباره اهمیت پروژه ایران ال‌ان‌جی تصریح کرد: این پروژه از چند جهت برای کشور اهمیت دارد، نخست اینکه ال‌ان‌جی به‌عنوان سوختی پاک در مقایسه با دیگر سوخت‌های فسیلی مطرح است.

وی ادامه داد: در گذشته تمرکز حوزه انرژی بر نفت خام بوده و در آینده نیز قرار است به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم، دوره گذاری از نفت خام تا انرژی‌های تجدیدپذیر است و در دوره گذار ال‌ان‌جی نقش اساسی ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران بیان کرد: ال‌ان‌جی نقشی مهم در تنوع‌بخشی به سبد صادراتی انرژی دارد و جزو راهبرد کلان کشور است و نباید تنها بر صادرات نفت خام، بعضی از محصولات مشخص پتروشیمی یا صادرات گاز با خط لوله محدود شد، در حالی که ال‌ان‌جی می‌تواند محصولی مهم در سبد صادرات کشور باشد.

امیرشقاقی با تأکید بر اینکه سودآوری بالای ال‌ان‌جی از دیگر دلایل اهمیت پروژه ایران ال‌ان‌جی است،‌ گفت: اگر ظرفیت ۱۰.۵ میلیون تن تولید ال‌ان‌جی عملیاتی می‌شد، سالانه ۵ میلیارد دلار ارزآوری در این مسیر داشتیم که می‌توانست برای کشور مؤثر باشد.

وی درباره علت اصلی تعطیلی پروژه ال‌ان‌جی گفت: نهادهای متخصص در این بخش باید نظر دهند، اما باید بگویم که در این صنعت کم‌لطفی شده و باید در کنار کشوری همچون قطر که برای صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون تن ال‌ان‌جی برنامه‌ریزی کرده، ما هم برنامه‌ریزی می‌کردیم تا سهمی قابل‌توجه در این زمینه در بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی درباره تکمیل پروژه بیان کرد: در بخش‌های مختلف این پروژه، زمان‌بندی متفاوتی داریم، اما در بخش مخازن ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی مقرر شده است امسال کار پایان یابد و در بحث شیرین‌سازی، کارخانه عظیم شیرین‌سازی به ظرفیت فرآورش ۲ میلیارد فوت‌مکعب است و قول دادیم مرحله نخست آن سال ۱۴۰۳ تکمیل شود و در بحث اتمام کل پروژه تعهد کردیم که تا پایان دولت سیزدهم، حداقل به تولید سالانه ۵ میلیون تن ال‌ان‌جی دست یابیم.

m