شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۰۷:۴۶

جزئیات ۷ پروژه راهبردی ذخیره‌سازی گاز برای زمستان/ ظرفیت ذخیره‌سازی به ۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد

رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به اقدامات این شرکت در انجام پروژه‌های استراتژیک ذخیره‌سازی گاز عنوان کرد: افق تعیین شده در حوزه ذخیره‌سازی گاز، رسیدن به ظرفیت عرضه روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در ۴ ماه سرد سال است. برای این افق نیز یک عدم قطعیت ۱۰ میلیون متر مکعبی در نظر گرفته‌ایم و رسیدن به عدد ۱۱۰ میلیون متر مکعب را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال ۱۴۰۶-۷ به عدد ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسیم.

پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه فاز ۲ میدان شوریجه

وی افزود: فاز ۲ میدان سراجه و فاز ۲ میدان شوریجه از جمله طرح‌هایی است که برای ذخیره‌سازی تعریف شده و در هر دو طرح، پیمانکار مشخص شده است. عملیات اجرایی فاز ۲ شوریجه فروردین سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون پیشرفت آن ۲۰ درصد است و سه دکل حفاری مشغول به کار هستند.

نوشادی گفت: متاسفانه این پیمان به صورت BOT تعریف شده است و ما از قبل هم تشخیص می‌دادیم که تامین سرمایه در کشور با مشکلاتی مواجه است و ما اگر می‌خواهیم زمان را مدیریت کنیم باید شکل‌های دیگری از قرارداد را تعریف و در دستور کار قرار دهیم. در نتیجه همه طرح‌های ذخیره‌سازی را به مدل EPC/D تبدیل کردیم و مجوزها هم گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: مجلس نیز در سال جاری بودجه خوبی را برای موضوع ذخیره‌سازی گاز اختصاص داد که معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان است که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

قرارداد ذخیره‌سازی در فاز ۲ سراجه امضا شده است

وی اظهار داشت: در طرح فاز ۲ سراجه نیز پیمانکار انتخاب و قرارداد امضا شده و پیش‌پرداخت‌ها نیز انجام شده است. این قرارداد در اسفند سال گذشته منعقد شد, ولی واقعیت به دلیل مشغله زیاد، فرصت رسانه‌ای کردن آن وجود نداشت. در شرکت مهندسی و توسعه گاز ما طرح‌های زیادی داریم که حتی به بهره‌برداری رسیده‌اند, ولی رسانه‌ای نشده‌اند.

نوشادی توضیح داد: در فاز ۲ سراجه، قرارداد احداث تاسیسات سطح‌الارضی برای افزایش ظرفیت عرضه گاز از ۱۰ به ۱۵ میلیون متر مکعب در روز امضا شده است. شرکت پتروتک‌سان برنده این مناقصه و قرارداد شد. در این طرح، تاسیساتی برای تزریق گاز و تاسیساتی نیز برای تولید و عرضه گاز ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: ما براساس درس‌آموخته‌هایی که از فاز ۱ طرح سراجه داشتیم، در نظر داریم یکسری به‌روزآوری‌هایی نیز در فاز ۱ انجام دهیم. همچنین در طرح فاز ۲ باید تعدادی از چاه‌ها را حفاری، تعمیر و تکمیل کنیم که مناقصات آن در حال انجام است.

آخرین وضعیت پروژه‌های ذخیره‌سازی در میادین مختار، قزل‌تپه و بانکول

وی افزود: سه میدان مختار، قزل‌تپه و بانکول نیز برای ذخیره‌سازی گاز در اختیار شرکت قرار گرفته است. در هر سه میدان، مناقصه برگزار و حفاری چاه‌های ارزیابی واگذار شده است که بر مبنای داده‌های آن، طرح تخلیه و سپس تبدیل این مخازن به مخازن ذخیره‌سازی تدوین می‌شود.

نوشادی ادامه داد: البته در طرح مختار، پیمانکار مشخص شده است اما کمیسیون مناقصات برخی ایرادات را وارد کرده و با کمیته فنی و بازرگانی در حال تبادل اطلاعات هستند و احتمالا در ماه جاری این پیمانکار نیز تعیین تکلیف خواهد شد. براساس داده‌هایی که از چاه ارزیابی به دست می‌آید، ما بلافاصله طرح توسعه را مصوب و اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: امیدوار هستیم که عملیات اجرایی حداقل ۲ طرح از این ۳ طرح، تا اسفند امسال آغاز شود و بهره‌برداری از این سه میدان تا سال ۱۴۰۶-۷ به سرانجام برسد.

مناقصات دو میدان نصرآباد و یورتشا بهار امسال برگزار می‌شود

وی تاکید کرد: دو میدان نصرآباد کاشان و یورتشای ورامین نیز برای ذخیره‌سازی در اختیار داریم که مناقصات آن‌ها در بهار امسال انجام می‌شود. برنامه ما این است که ظرفیت تولید گاز از ذخیره‌سازی را با این ۷ میدان به تولید حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسانیم.

m