شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۷:۰۴

خودروسازان در تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی کرده‌اند

رئیس انجمن صنفی CNG گفت: یکی از مشکلاتی که باعث غیر اقتصادی شدن جایگاه‌های سی ان جی شده کمبود تقاضا است چراکه خودروسازان داخلی در رابطه با تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی کرده‌اند.

محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: در بخش عرضه سوخت سی ان جی جایگاهداران با مشکلات زیادی طی سال‌های اخیر مواجه بوده اند که یکی از مهمترین این مشکلات کارمزد یا حق العمل است.

او  افزود: طی سال‌های اخیر دیدگاه درستی در رابطه با جایگاه‌های سی ان جی در بین تصمیم گیران کارمزد وجود نداشته است و به نظر می‌رسد دیدگاه متولیان انرژی کشور در رابطه با جایگاه‌های سی ان جی صرفا موضوع عرضه یک محصول مشابه جایگاه‌های سوخت مایع بوده، در صورتی که جایگاه‌های سی ان جی با توجه به فرایند کاری و تجهیزات پیشرفته و گران قیمتی که دارند باید در جایگاه تولید کننده قرار می‌گرفتند.

وی افزود: حق العمل جایگاه‌های سی ان جی طی سال‌های گذشته هیچگاه متناسب با افزایش هزینه‌ها تعیین نشده و این موضوع باعث غیر اقتصادی شدن جایگاه‌های سی ان جی شده است و مشکل دوم در این رابطه تاخیر زیاد دولت در تعیین کارمزد در سال‌های گذشته بوده که با توجه به اقدامات وزارت نفت در ماه‌های پایانی سال گذشته به نظر می‌رسد در سال جاری تصمیم گیری برای تعیین حق العمل جایگاه‌های سی ان جی با تاخیر کمتری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

جوهری گفت: مشکل دیگری که باعث غیر اقتصادی شدن جایگاه‌های سی ان جی شده است کمبود تقاضا است. متاسفانه خودروسازان داخلی در رابطه با تولید خودرو‌های دوگانه سوز کوتاهی زیادی انجام داده اند و در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولیدات ایران خودرو دوگانه سوز بوده و سایر خودروسازان فقط خودرو بنزینی تولید کرده اند. همچنین مصوبه شورای اقتصاد در رابطه با تبدیل خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز کارساز نبوده و بعد از نزدیک به ۴ سال از تصویب این مصوبه فقط ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شده اند و متاسفانه در ویرایش جدید این مصوبه هم درخواست‌های کارشناسی بخش خصوصی نادیده گرفته شد و بعید است که این مصوبه تاثیری زیادی در افزایش خودرو‌های دوگانه سوز داشته باشد.

وی در ادامه افزود: واردات خودرو‌های دوگانه سوز خارجی هم ممنوع است و انتظار می‌رفت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دولت برای آزادسازی واردات خودرو‌های دوگانه سوز اقدام موثری انجام می‌دادند.

جوهری در پایان تنها راهکار دولت برای جلوگیری از واردات بنزین در شرایط فعلی را توسعه سوخت ملی سی ان جی عنوان کرد که متاسفانه مجلس و دولت توجهی به این موضوع ندارند.

m