شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۹:۲۱

دردسرهای هوشمند نشدن جایگاه های CNG برای افزایش مصرف این سوخت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرحله نخست کارخانه گاز و گاز مایع ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: راه‌اندازی این طرح بزرگ صنعتی، گام بلندی در مسیر جمع‌آوری گازهای همراه و حفظ محیط زیست خواهد بود.

محسن خجسته‌مهر با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی مرحله نخست ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ اظهار کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام‌شده، مقرر شده امسال ۵۰ درصد گازهای همراه نفت جمع‌آوری شود که طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰  یکی از مهم‌ترین طرح‌های تعریف‌شده در این تقویم زمانی است.

وی افزود: تا پایان امسال به‌طور میانگین معادل ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز به‌صورت روزانه از مشعل‌ها جمع‌آوری خواهد شد که خود به‌معنای جمع‌آوری ۵۰ درصدی گازهای مشعل است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: همچنین مقرر شده است مقدار گازهای حاصل از جمع‌آوری مشعل‌ها در سال ۱۴۰۳، روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب و سال ۱۴۰۴ نیز برابر ۷ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد و در پایان افق ۱۴۰۴، باقی‌مانده این گازها جمع‌آوری خواهد شد.

خجسته‌مهر درباره ابعاد اجرایی طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نیز گفت:‌ کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که در قالب دو فاز تعریف شده و با اجرای کامل آن، گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) به‌ ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب جمع‌آوری و فرآورش می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح از مهم‌ترین طرح‌هایی است که با هدف جمع‌آوری گازهای همراه از سوی مدیریت کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران و با بهره‌گیری از توانمندی پیمانکاران داخلی و سرمایه‌گذاری هزار و ۴۰۰ میلیون یورویی هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست و بهره‌برداری از آن با رویکرد افزایش بهره‌وری اقتصادی و حفاظت از محیط زیست صورت می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با راه‌اندازی فاز اول این طرح، گازهای همراه تولیدی میدان‌های غرب کارون به حجم حدود ۲۵۰  میلیون فوت‌مکعب در روز فرآورش خواهد شد و با اجرای فاز دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری تمامی گازهای همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه کامل فراهم خواهد شد.

خجسته مهر از دیگر محاسن اجرایی‌ شدن این طرح را تولید روزانه ۷۰ میلیون فوت‌مکعب گاز سبک شیرین و حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تن میعانات گازی عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیون فوت‌مکعب در روز از گازهای مشعل آزادگان شمالی به سمت ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ منتقل می‌شود و به‌تدریج دبی گاز ارسالی به ۳۰ میلیون فوت‌مکعب در روز خواهد رسید که با توقف گازسوزی در این کارخانه و همه میدان‌های غرب کارون ضمن مولدسازی، حفظ سرمایه ملی و تولید ثروت، شاهد صنعت نفتی بیش از پیش سبز در غرب کارون و پایان آلودگی‌های محیط زیستی مشعل‌های نفتی خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، از جمله مزایا و اهداف اجرای این طرح می‌توان به کاهش آلودگی زیست محیطی، راندمان بیشتر در تصفیه نفت و گاز در نتیجه افزایش واحدهای جداساز و شیرین‌سازی گاز ترش، افزایش چشمگیر ظرفیت تولید کاندنسیت و گازهای سبک و تصفیه‌شده نظیر پروپان، بوتان، متان و … اشاره کرد.

این طرح هم‌اکنون با اهتمام جدی مجموعه وزارت نفت به جمع‌آوری گازهای مشعل و تأکید و پیگیری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم شتاب گرفته است و فاز نخست آن در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

m