شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۰۰:۰۸

کدام کشورها جای روسیه را در بازار ال ان جی پر می‌کنند؟

نقش روسیه به عنوان یک بازیگر انرژی جهانی رو به افول است و آمریکا و قطر در میان چند کشوری هستند که آماده‌اند جای مسکو را پر کنند.

به گزارش سی ان بی سی، هنینگ گلوی اشتاین، مدیر انرژی، اقلیم و منابع طبیعی در گروه مشاوره سیاسی اوراسیا می‌گوید: سهم روسیه از عرضه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در بازار جهانی، مطمئنا در دهه جاری کاهش پیدا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: نقش روسیه در فضای گاز طبیعی مایع، حتی پیش از حمله نظامی این کشور به اوکراین در سال گذشته، رو به کاهش بود.

تحریم‌های غربی متعاقب، به سرمایه گذاری خارجی در بخش ال‌ان‌جی روسیه، ضربه بیشتری زد.

به گفته ژی شین چونگ، مدیر واحد گاز آسیا و جنوب شرقی آسیا در شرکت اس اند پی، مشکل روسیه برای خرید ماژول‌های مایع سازی که اجازه می‌دهد گاز طبیعی به ال‌ان‌جی تبدیل شود، سد راه بلندپروازی این کشور خواهد شد. در دهه جاری، توسعه ظرفیت مایع سازی گاز با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که علیه روسیه وضع شده اند، بی‌نهایت دشوار خواهد بود و مجموع ظرفیت برای تاسیسات ال‌ان‌جی برای تولید گاز طبیعی، ظرف چند سال آینده تغییری نداشته و ۳۷ میلیون میلیون تن خواهد ماند.

مجموع ظرفیت ال‌ان‌جی جهانی تا سال ۲۰۳۰، به میزان ۵۰ درصد رشد خواهد کرد و به ۶۷۱ میلیون تن در سال می‌رسد و سهم روسیه از ۶.۷ درصد فعلی، به پنج درصد کاهش پیدا می‌کند.

تنزل جایگاه روسیه

روسیه در سال ۲۰۲۱ پیش از حمله نظامی به اوکراین، بزرگترین صادرکننده گاز جهان و چهارمین صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی پس از استرالیا، قطر و آمریکا بود. انتظار می‌رود این کشورها و تولیدکنندگان دیگر، خلاء ناشی از کاهش عرضه روسیه را پر کنند.

چونگ گفت: ما اتکای بسیار بیشتر بر تولیدکنندگان دیگر مانند آمریکا، موزامبیک و استرالیا را مشاهده خواهیم کرد.

آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ از قطر و استرالیا سبقت گرفت و به بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان تبدیل شد.

چونگ انتظار دارد آمریکا تا سال ۲۰۳۵، حداکثر ۲۵ درصد از ظرفیت ال‌ان‌جی جهانی را در اختیار بگیرد و قطر هم ۱۹ درصد سهم داشته باشد.

هنینگ از گروه اوراسیا، همچنین از آمریکا و قطر به عنوان ذی نفعان اصلی افول جایگاه روسیه در اکوسیستم ال‌ان‌جی جهان نام برد و گفت: با اتکای اروپا به بازار ال‌ان‌جی در سال میلادی گذشته، پروژه‌های جدید و توسعه تاسیسات فعلی در آمریکا و پروژه نورت فیلد قطر، به میزان قابل توجهی شتاب پیدا کرده است. علاوه بر آمریکا و قطر، مدیترانه شرقی هم به عنوان منطقه ای که از نظر جغرافیایی در موقعیت مناسبی قرار دارد تا جایگزین گاز خط لوله ای روسیه برای کشورهای جنوب اروپا به خصوص ایتالیا، یونان و کرواسی شود، در فهرست او قرار دارد. ال‌ان‌جی شرق آفریقا از جمله موزامبیک و احتمالا تانزانیا هم ممکن است از این وضعیت نفع ببرند.

با این حال، هنینگ هشدار داد با توجه به اقدام اروپا برای کاهش مصرف کلی گاز از طریق محدودیت‌های آتی برای استفاده و سرمایه گذاری در منابع عرضه داخلی جایگزین، پنجره فرصت نسبتا محدود است.

m