شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۰۶:۱۹

ساخت دستگاه‌های توربوکمپرسور بومی‌سازی شد/ امضای قرارداد ساخت و بومی‌سازی ۱۴ توربوکمپرسور ۱۵ مگاواتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بومی‌سازی ساخت دستگاه‌های توربوکمپرسور از قصد این شرکت برای استفاده حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی در ساخت تجهیزات خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر در آیین امضای قرارداد ساخت و بومی‌سازی ۱۴ توربوکمپرسور ۱۵ مگاواتی در حاشیه سومین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به شعار امسال اظهار کرد: شعار سال ۱۴۰۲  «رشد تولید، مهار تورم» است و باید گفت شرکت ملی نفت ایران رشد تولید را تنها تولید نفت و گاز نمی‌داند، بلکه هر تولیدی که منجر به تولید نفت گاز باشد رشد تولید است.

وی ادامه داد: امروز قرارداد ساخت یکی از مهم‌ترین تجهیزات دوار تولید نفت و گاز امضا شد. تجهیزات دوار یکی از تجهیزات مهم برای انتقال نفت و گاز، تقویت فشار گاز و دیگر اقدام‌هایی است که منجر به رساندن نفت و گاز به مبادی مصرف و صادرات می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بعضی از تجهیزات قدیمی و فرسوده هستند، گفت: شرکت‌های خارجی که سازنده این تجهیزات هستند، حاضر به پشتیبانی و تعمیرات اساسی نیستند. این عوامل سبب شد شرکت ملی نفت ایران در قالب تولید بار اول و استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، ساخت ۱۴ دستگاه توربوکمپرسور را به شرکت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و ﻧﺼﺐ ﺗﻮرﺑﻮ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ (اوتی‌سی) واگذار کند.

خجسته‌مهر افزود: با تأکید بر اینکه ارزش سرمایه‌گذاری این قرارداد ۱۸۳ میلیون یورو است، اعلام کرد: این توربوکمپرسورها بعضی از نیازهای مناطق نفت‌خیز جنوب از جمله تزریق گاز میدان گچساران، بازگردانی میدان پازنان و… را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت قصد دارد سرمایه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون یورو در قالب ساخت ۶۰ دستگاه توربوکمپرسور را به شرکت‌های ایرانی واگذار کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز امیدواری از عملیاتی شدن قرارداد یادشده اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران در مسیر راهبردی شرکت که افزایش و رشد تولید است گام برمی‌دارد و هدف شرکت این است که شرکت‌های ایرانی حداکثر سهم را در ساخت تجهیزات داشته باشند.

خجسته‌مهر با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: طبق برنامه هفتم توسعه رشد هشت درصدی مدنظر است؛ در بند هشتم این برنامه نیز به افزایش تولید نفت و گاز و ایجاد زنجیره ارزش و ایرانی کردن تولید نفت و گاز اشاره شده است.

قرارداد ساخت و بومی‌سازی ۱۴ توربوکمپرسور ۱۵ مگاواتی بین برزو قنبری عدیو، مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران و مسعود عارف‌پور، مدیرعامل شرکت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و ﻧﺼﺐ ﺗﻮرﺑﻮ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ (اوتی‌سی) امضا شد.

m