شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۲۳:۵۷

کمبود گاز در زمستان پیش‌رو اروپایی‌ها را تهدید می‌کند/ رکود عمیق تولید در اروپا

قیمت گاز در اروپا به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر میلادی رسید اما همچنان نگرانی‌هایی نسبت به کمبود گاز و توانایی اروپا برای ذخیره‌سازی گاز کافی پیش از فرا رسیدن زمستان بعدی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کاهش قیمت گاز در اروپا که امسال دو سوم نزول کرده است، افزون بر اینکه از فشار بر بودجه خانوارهای اروپایی کاسته است، یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای چانه‌زنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که کاهش عرضه گاز به اروپا بوده را تضعیف کرده است.

بعضی از معامله‌گران حتی پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در کوتاه‌مدت منفی شوند که با وضعی که در ماه مه ۲۰۲۲ وجود داشت، متفاوت است. در آن زمان، بهای معاملات چهار برابر شده بود و کشورهای اروپایی در پی کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، به استفاده دوباره از زغال‌سنگ متمرکز شده بودند تا چراغ‌ها را روشن نگه دارند.

همچنان نگرانی‌هایی نسبت به کمبود گاز و توانایی اروپا برای ذخیره‌سازی گاز کافی پیش از فرارسیدن زمستان بعدی، وجود دارد. اکنون ذخایر گاز اروپا بالاتر از سطح میانگین بوده و ممکن است در طول تابستان و پیش از موعد برنامه‌ریزی‌شده، به‌طور کامل پر شود.

قیمت گاز شاخص تی‌تی‌اف هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، برای هشت هفته پیاپی کاهش یافته و کمتر از ۲۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت است که پایین‌ترین سطح از ماه مه سال ۲۰۲۱ به شمار می‌آید.

افزایش واردات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) به‌عنوان جایگزینی برای واردات گاز روسیه از طریق خط لوله و زمستان معتدلی که سبب شد اروپا از ذخیره‌سازی‌های گاز به مقدار کمتری استفاده کند نیز به این وضع کمک کرد.

ذخیره‌سازی‌های گاز اروپا حدود ۶۷ درصد تکمیل شده که بالاتر از میانگین پنج‌ساله حدود ۵۰ درصد است. طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، سطح ذخیره‌سازی‌های گاز آلمان ۷۳ درصد است.

ضعف اقتصادی هم در محدود کردن مصرف انرژی نقش داشته است. روند احیای اقتصادی چین ضعیف شده و تولید اروپایی دچار رکود عمیقی شده است، به‌طوری‌ که آلمان در سه ماه نخست امسال، به‌طور غیرمنتظره کوچک و دچار رکود شد.

از سویی اروپا به‌دنبال توسعه بیشتر تجدیدپذیرهاست. اکنون مزارع خورشیدی و بادی و شرایط هوای مساعد کمک کرده‌اند نیاز به گاز برای تولید برق، امسال کاهش یابد و تقاضا برای گاز را به حد بیشتری کاهش داده است.

گئورگ زاخمن، یکی از کارشناسان ارشد اندیشکده بروگل می‌گوید: کاهش قیمت‌ها، خبر فوق‌العاده‌ای برای اروپاست و نشان می‌دهد پس از اینکه روسیه شیرهای گاز خود را به روی اروپا بست، واردات بالاتر ال‌ان‌جی و کاهش تقاضا، توازن بازار این منطقه را برقرار کرده‌اند.

مزایای قیمت برای خانوارها به‌روشنی دیده می‌شود. تورم منطقه یورو احتمالاً در ماه مه به ۶.۳ درصد آهسته شده که پایین‌ترین نرخ از پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین است. اقتصاددانان بانک سرمایه‌گذاری نومورا هم می‌گویند: کاهش قیمت عمده فروشی انرژی، برای مصرف‌کنندگان سراسر اروپا ملموس خواهد شد.

برای بیشتر بخش‌ها، این بحران از زمانی آغاز شد که روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و برای انرژی دو سال پیش آغاز شد که مسکو برای نخستین بار با کاهش عرضه گاز به اروپا از طریق اوکراین، محدود کردن عرضه به این منطقه مالی را آغاز کرد که پس از آسیب‌دیدگی خط لوله گازی نورد استریم در سپتامبر است و اکنون، اوکراین آخرین مسیر باقی‌مانده برای ارسال گاز روسیه از طریق خط لوله به غرب اروپاست.

بازار تقاضای گاز، چین را به دقت زیر نظر دارد. به گفته تحلیلگران شرکت انرژی اسپکتس، اگر واردات ال‌ان‌جی به چین بسیار ضعیف باشد، قیمت گاز اروپا ممکن است کاهش بیشتری یابد و به کمتر از ۲۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت نزول کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت‌های پایین کنونی در اروپا سبب نشده است تقاضای صنعتی که سال گذشته میلادی در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی کاهش یافته بود، افزایش یابد. اینکه آیا این تقاضا و زمان بهبود آن بهبود می‌یابد، یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌های معامله‌گران گاز است که تلاش می‌کنند کف قیمت بازار را ارزیابی کنند. برخی می‌گویند بخشی از این ضرر، همیشگی خواهد بود.

m