شرکت آریا صنعت بیستون
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ساعت ۰۸:۵۲

کاهش قیمت نفت عربستان در بازار آسیا

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی ” نفت ما ” ، نتیجه نظرسنجی رویترز از چهار پالایشگاه نشان می دهد قیمت رسمی فروش نفت در ماه مارس برای نفت خام سبک عرب احتمالاً ۴۵ تا ۶۵ سنت در هر بشکه کاهش می یابد.

یکی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی تخمین می‌زند قیمت رسمی فروش نفت فوق سبک عرب در ماه مارس یک دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه کاهش داشته باشد.

شاخص نفت خام دوبی در خاورمیانه در هفته آخر ژانویه کاهش یافت چون اکثر پالایشگاه‌ها خرید خود را تکمیل کرده‌اند. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در چین تقاضا را در بزرگترین وارد کننده نفت جهان پایین آورده است.

سینوپک، بزرگترین پالایشگاه آسیا اعلام کرده تولید خود را ۶۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه کاهش می دهد، البته هنوز مشخص نیست این کاهش تولید چقدر طول بکشد. سود پالایشگاه‌ها برای سوخت جت مخصوصاً به خاطر لغو شدن پروازها سقوط کرده است.

ولی هنوز هم افزایش حاشیه‌های سود نفت سوخت سولفور بالا می تواند از قیمت درجات سنگین تر نفت حمایت کند.

انتظار می رود قیمت رسمی فروش نفت متوسط عرب در ماه مارس تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته باشد و قیمت نفت سنگین عرب افزایش یابد. قیمت رسمی فروش نفت عربستان معمولاً در پنجم هر ماه منتشر می شود و قیمت نفت ایران، کویت و عراق با توجه به آن تعیین می‌شود و بر بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت در روزبرای آسیا تاثیر می گذارد.

شرکت بزرگ آرامکوی عربستان قیمت نفت خود را بر اساس توصیه های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش آن طی ماه قبل بر اساس سود و قیمت محصولات تعیین می کند.

m