شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۲۰:۱۳

خالی ماندن نیمی از ظرفیت جایگاه‌های CNG اصفهان/ خودروهای عمومی رایگان گازسوز می‌شوند

استفاده از گاز طبیعی پس از سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸، مورد اقبال مردم و سیاست‌های تشویقی برای استفاده از سوخت CNG به جای بنزین مورد توجه دولت قرار گرفت، این در حالی است که پس از گذشت ۸ ماه هنوز هم نیمی از ظرفیت جایگاه‌های CNG استان اصفهان خالی است.

به گزارش گزارشگر ما  افزایش مصرف بنزین یکی از چالش‌های امروز جامعه است، موضوعی که نگرانی‌ها را درباره کاهش ذخایر نفتی، افزایش آلودگی هوا و کاهش فرصت‌های صادرات بنزین افزایش می‌دهد.

آمار نشان می‌دهد سرانه مصرف بنزین در ایران ۸۰ میلیون نفری، ۱.۱۲ لیتر است در حالی که در چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری، تنها ۰.۲۲ لیتر، در روسیه و برزیل ۲۱۰ میلیون نفری، به ترتیب ۰.۹۱ و ۰.۴۲ لیتر است که لزوم اصلاح مصرف بنزین را بیش از پیش یادآور می‌شود.

از جمله راهکارهای کاهش مصرف بنزین استفاده از سوخت‌های جایگزین همانند گاز طبیعی یا CNG است که پس از سهمیه‌بندی مجدد بنزین در سال ۹۸، مورد اقبال مردم و سیاست‌های تشویقی در خصوص آن مورد توجه دولت قرار گرفت.

به گفته مدیران طرح  فرآیند تولید مخزن گاز از زمان سفارش‌گذاری تا تولید محصول نهایی، به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد؛ لذا متقاضیان برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای‌شان صبور باشند.

مساله دیگر در این رابطه، گازسوز شدن خودروهای عمومی بود که از طرف مسؤولان به عنوان اولویت خوانده شده بود، کاربر دیگر نیز به این موضوع اعتراض خود را اعلام کرده و در کمپین دیگری نوشت «با توجه به اعلام مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر گازسوز کردن دولتی خودروهای عمومی از اوایل بهمن ماه ۱۳۹۸، طبق پیگیری‌های انجام شده این قضیه موکول به شهریور و مهر ماه سال ۱۳۹۹ گردیده است. با توجه به اینکه به دلیل افزایش قیمت بنزین، هزینه گازسوز کردن خودرو بسیار بالا رفته و متقاضیان این امر تقاضا دارند که به این موضوع رسیدگی شود».

در همین راستا، حسین صادقیان، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان از گازسوز کردن رایگان خودروهای تاکسی عمومی و وانت‌بار که تمایل به تغییر سوخت خود دارند خبر داد.

وی درباره این طرح اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند از طریق سایت gcr.niopdc.ir (سامانه اطلاعات جامع خودروهای دوگانه سوز کشور ) ثبت‌نام کنند و اولویت برای گازسوز کردن خودروها با کسانی‌است که زودتر ثبت‌نام خود را انجام داده باشند.

صادقیان تأکید کرد: در حال حاضر ۱۶۲ جایگاه سوخت CNG در داخل استان اصفهان خدمات‌رسانی می‌کنند که تنها از ۵۰ الی ۶۰ درصد ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین زیرساخت‌های لازم برای اضافه شدن خودروهای گازسوز جدید وجود دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی از این بابت نیست.

بهمن علی‌پور، مدیر روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان در رابطه با نحوه ثبت‌نام در سامانه مذکور تشریح کرد: پس از باز شدن صفحه این سامانه در فضای اینترنت، شماره تلفن همراه و کد ملی متقاضی وارد شده، در گام بعدی کد تأیید ارسالی وارد و روی گزینه «ورود» کلیک می‌شود و در صورت عدم ارسال کد تأیید در مدت زمان دو دقیقه یا نیاز به تغییر کد ملی و شماره همراه از گزینه تغییر اطلاعات استفاده شود تا مجدد کد تأیید دریافت گردد؛ پس از ثبت‌نام موفق در سامانه اطلاعات جامع خودروهای دوگانه سوز کشور صفحه‌ای مشاهده می‌شود که شامل نمایه کاربر، ثبت وسیله نقلیه و پیشخوان، دریافت نوبت، راهنما، و ارتباط با ما است.

وی ضمن تأکید بر اینکه در این سامانه تنها خودروهایی مجاز به ثبت‌نام هستند که با شماره کد ملی ثبت‌نام کننده به ثبت رسیده باشند، افزود: در گام اول باید حداقل یک خودرو را از طریق گزینه ثبت وسیله نقلیه اضافه کنید؛ اگر خودرو ثبت‌شده مجاز به دریافت خدمات دوگانه سوز باشد، در این قسمت وضعیت تأیید شده دریافت می‌کند و شما می‌توانید به صورت آنلاین برای خودرو نوبت بگیرید.

علی‌پور اضافه کرد: برای دریافت نوبت، گزینه‌ای با همین عنوان را برای خودروی تعیین شده خود انتخاب کنید و توجه داشته باشید که اگر مشخصات خودرو شما صحیح و در گروه خودروهای عمومی وانت‌بار و تاکسی باشد، شامل طرح تبدیل به خودروی گازسوز می‌شوید.

رئیس روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان ادامه داد: در مرحله بعد استان و شهر موردنظر خودتان را برای دریافت خدمات دوگانه سوز انتخاب و با مشخص کردن مرکز تبدیل و تاریخ مراجعه، نوبت خود را ثبت کنید؛ می‌توانید وضعیت خودروهای اضافه‌شده را در بخش «پیشخوان» ببینید.

وی در خصوص مزایای عملیاتی شدن این برنامه بیان کرد: اجرای این طرح علاوه بر اینکه هزینه گازسوز کردن را از دوش صاحبان تاکسی‌های عمومی و وانت‌بارها بر می‌دارد، هزینه‌های حمل و نقل و کرایه بار را از طریق جایگزین شدن سوخت ارزان CNG کاهش داده و در نتیجه قیمت تمام شده کالا و خدمات را پایین می‌آورد.

رئیس روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان در ارتباط با اهداف بلندمدت این طرح عنوان کرد: اگرچه در سه ماهه اول امسال کاهش ۲۶ درصدی مصرف بنزین را داشتیم اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، گازسوز کردن خودروهای بنزینی حائز اهمیت است؛ علاوه بر اینکه گاز طبیعی نسبت به بنزین آلودگی هوای کمتری را به همراه خواهد داشت.

تاکنون هیچ محدودیت زمانی یا ظرفیتی برای ثبت‌نام در این طرح در نظر گرفته نشده است و هدف دولت گازسوز کردن رایگان تمام خودروهای مشمول این طرح است.

m