شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۲۰:۲۹

چگونه از انتشار گاز مونوکسیدکربن جلوگیری کنیم؟

وسایل گرمایشی متاسفانه مخاطرات زیادی با خود به همراه دارند و به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی حادثه‌هایی رخ می‌دهد.

هرسال در فصل زمستان و استفاده از وسایل گرمایشی، تعداد زیادی از شهروندان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست می دهند و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌ شوند. سردرد، سرگیجه، تاری دید، تهوع، استفراغ، سوزش چشم، ضعف عضلانی، تنگی نفس، اختلال هوشیاری و علایم شبیه به سرماخوردگی از جمله علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است و متأسفانه در اکثر موارد مرگ در هنگام شب و به‌صورت خانوادگی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین باید با رعایت نکات ایمنی احتمال این نوع حوادث را کاهش داد.

در این راستا تا به امروز هشدارهای بسیار زیادی توسط مسئولان مربوطه درباره وسایل گرمایشی و نحوه نصب آنها داده شده است اما به نظر می رسد به اسن موضوع آنطور که باید توجه نشده است و عمده دلایل این امر، بی توجهی به نکات ایمنی در نصب اصولی وسایل گرمایشی است. به گفته کارشناسان  ۷۵ درصد حوادث ناشی از مرگ های خاموش مرتبط به دودکش تجهیزات گازسوز است، گفت: نصب غیراصولی، استفاده از یک دودکش برای چند وسیله گازسوز و همچنین عدم استفاده از دودکش های استاندارد از جمله عوامل مرگ های خاموش هستند

درباره اهمیت این موضوع آن هم در فضل زمستان و یادآوری نکات مهم به شهروندان، چنین مسئله‌ای را مجددا پیگیری کردیم تا با تکرار این نکات از حوادث این چنینی کاسته شود؛ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: وسایل گرمایشی متاسفانه مخاطرات زیادی با خود به همراه دارند و حادثه هایی رخ می دهد،ما آتش سوزی هایی به دلیل نقض در راه اندازی وسایل گرمایشی شاهد هستیم یعنی تعدادی از مردم از شلنگ های متفرقه و بخاری های غیراستاندارد استفاده می کردند.

وی ادامه داد: همین کارهای به ظاهر کوچک باعث انتشار گاز در محیط و انفجار و آتش سوزی می شود؛ برخی اوقات مردم بر روی بخاری های خود لباس پهن می کنند تا خشک شود که این کار بسیار خطرناک است و همین کار آتش سوزی به دنبال دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: شومینه جزو وسایلی است که مستعد حادثه ساز شدن است زیرا حفاظی در مقابل آنها وجود ندارد و اگر به صورت ناگهانی یک برگه کاغذ در آن قرار بگیرد موچب آتش سوزی می شود متاسفانه حادثه های بسیار زیادی در رابطه با شومینه و رعایت تکردن نکات ایمنی داشتیم.

ملکی تاکید کرد: در راه اندازی وسایل گرمایشی و نصب دودکش ها مردم دقت کنند زیرا خطر گازگرفتگی دارد و حتما از وسایل استاندارد باید استفاده شود و دودکش های سیمانی و ورق سفید باشند؛ از دودکش های آلومینیومی به هیچ وجه استفاده نکنید همچنین داغ بودن دودکش نشان دهنده این است که بخاری خوب کار می کند.

وی اضافه کرد: اگر تمام درب و پنجره ها و محفظه ها را ببندیم و وسایل شعله دار روشن کنیم قطعا باعث انتشار گار مونوکسید کربن می شود و باید یک مسیر برای ورود هوا به منزل در نظر گرفته شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اظهار کرد: هرگز از اجاق گاز برای گرم کردن خانه خود استفاده نکنید. از یک متخصص واجد شرایط برای نصب بخاری ، آبگرمکن یا تجهیزات گرمایش مرکزی استفاده کنید. به یاد داشته باشید هنگام خروج از اتاق یا رفتن به رختخواب بخاری های قابل حمل را خاموش کنید.

ملکی خاطرنشان کرد: مسمومیت با CO که به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود ، یک مشکل بسیار جدی است که می تواند ناشی از هر فرآیند سوختن باشد.بخاری ها ، شومینه ها و هر فرآیند مرتبط با احتراق قادر به تولید گازهای مضر مانند مونوکسیدکربن است.

وی یادآور شد: مونوکسیدکربن می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند مشکلات تنفسی ، مشکلات مرتبط با سیستم عصبی و حتی مرگ شود.تعمیر و نگهداری بخاری ، شومینه و سیستم گرمایشی باید در هر سال برای جلوگیری از تجمع این گاز بی رنگ و بو انجام شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: هرگز با وسایل اشتعال زا در محیط‌های بسته کار نکنید. راه ورود جریان هوا به بخاری یا شومینه را مطلقا مسدود نکنید.

ملکی بیان کرد: اگر هر کدام از وسایل یا تجهیزات به درستی کار نمی‌کند فورا استفاده از آن‌را متوقف کرده، و برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.  این اطمینان را حاصل کنید که هواکش‌ها و دودکش‌ها خالی از هر گونه دوده و رسوبات گچ مانند است. بین دیوار و بخاری حداقل باید ۴۵ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. بخاری قطعا باید نیم متر دورتر از پرده‌ها و سایر مواد قابل احتراق نصب شود. طول شلنگ گاز بخاری نباید بیشتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشدهمچنین بخاری‌های گازی حتما باید دارای نشان استاندارد و سیستم ODS (سنسور حرارتی) باشند.

m