شرکت آریا صنعت بیستون
سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۹:۰۲

ترکیه با عمان برای خرید سالانه ۱.۴ میلیارد مترمکعب گاز توافق کرد

تهران – ایرنا – شبکه عربی «سی ان بی سی» (CNBC) به نقل از وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که آنکارا در حال نهایی کردن خرید گاز طبیعی از عمان است که بر اساس آن، به مدت ۱۰ سال سالانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این کشور حاشیه خلیج فارس وارد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه عربی «سی ان بی‌سی»، «فاتح دونماز» وزیر انرژی ترکیه امروز (دوشنبه) در جریان برگزاری «اجلاس یک قرن انرژی ترکیه» که از سوی این شبکه پخش شد، افزود: هیاتی از شرکت انرژی دولتی ترکیه (بوتاش) برای انعقاد این توافقنامه به عمان سفر کرده است.

پیشتر وزیر انرژی ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی گفت که آنکارا به زودی توافقنامه خرید گاز طبیعی مایع را با عمان امضا خواهد کرد.

در این پیوند، خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از فاتح دونماز از انعقاد توافقنامه با عمان برای واردات سالانه ۱.۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برای مدت ۱۰ سال خبر داد.

وزیر انرژی ترکیه امروز در جریان اجلاس “یک قرن انرژی ترکیه ” که توسط گروه رسانه‌ای البیرق در استانبول برگزار شد، با اشاره به اینکه برای امضای این قرارداد هیاتی از سوی شرکت دولتی بوتاس به عمان سفر کرده است، افزود: بر اساس این قرارداد ۱۰ساله، ترکیه سالانه ۱.۴ میلیارد متر مکعب گاز از عمان وارد می‌کند که در صورت فراهم شدن شرایط، این قرارداد در آینده نیز قابل تمدید است.

وی افزود: در شرایطی که جهان به ویژه اروپا از کمبود گاز رنج می‌برد، ترکیه تمام اقدامات خود را برای تبدیل شدن به مرکز تجارت گاز انجام می‌دهد.

دونماز با اشاره به اینکه “وزارت انرژی ترکیه از مدت‌های طولانی دیپلماسی فشرده‌ای را در حوزه انرژی انجام داده تا ترکیه را به مرکز تجارت گاز تبدیل کند”، گفت: برای تحقق این هدف، کارشناسان این وزارتخانه سال گذشته به ۱۵ کشور اروپایی، آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس سفر کردند.

وی اظهار داشت: توافق برای صادرات گاز از ترکیه به بلغارستان اولین گام ملموس در این زمینه است زیرا ترکیه تا سال ۲۰۳۵ سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز به بلغارستان عرضه خواهد کرد.

وزیر انرژی ترکیه با بیان اینکه این ظرفیت معادل حدود ۳۰ درصد مصرف سالانه گاز بلغارستان است، افزود: طی ۱۳ سال مجموعا ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز به بلغارستان جریان خواهد یافت.

به گفته دونماز، افزون بر بلغارستان، برنامه ریزی‌های مشابهی با مقدونیه شمالی، رومانی و مولداوی انجام شده است.

وی هدف بعدی وزارت انرژی ترکیه را میزبانی جلسات بین کشورهای تولید و مصرف کننده گاز و تبدیل ترکیه به مرکزی برای تعیین قیمت مرجع گاز در منطقه بیان کرد.

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به اینکه در این راستا اجلاس گاز استانبول روزهای ۱۴ و ۱۵ فوریه برگزار می‌شود، گفت: در این اجلاس کشورهای تولیدکننده گاز در خاورمیانه، مدیترانه، دریای خزر و آسیای مرکزی با کشورهای مصرف کننده اروپا گرد هم می‌آیند.

وی افزود: این اجلاس با شعار «باهم برای تامین آینده» و با حضور وزیران انرژی و نمایندگان عالی رتبه موسسات دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های بین المللی انرژی برگزار می‌شود.

دونماز اظهار داشت: در این اجلاس تاثیرات تحولات جهانی بر بخش انرژی، تغییرات عرضه و تقاضا، قیمت‌گذاری و امنیت عرضه جهانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

m