شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۴۳

۱۰میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور اضافه شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اضافه شدن تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز خبر داد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، علیرضا دانشی اظهار کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری و کمک‌های مجموعه مدیریت تعمیرات ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب در ۴۵ روز گذشته، تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ به پایان رسید و گاز وارد شبکه سراسری شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه این اقدام جهادی در کمترین زمان ممکن و در چهار جبهه انجام شد، ادامه داد: اورهال ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ در ابتدا در دستور کار قرار گرفت و در مسیر آن تعویض خطوط لوله‌ و بازسازی ایستگاه مجتمع تفکیک نیز با موفقیت به پایان رسید.

دانشی افزود: در چند سال گذشته به تعمیرات اساسی مجتمع و ایمن سازی این خطوط توجه نشده بود که با اجرای این طرح‌ها شاهد پایداری تولید و انتقال گاز با هدف تامین بخشی از سوخت زمستان کشور خواهیم بود.

۲ برنامه ایران برای فشارافزایی در پارس جنوبی

گفتنی است از آنجا که مصرف گاز در کشور رو به افزایش است، تولید گاز در کشور باید افزایش یابد، بنابراین افزون بر افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی که بخش عمد گاز کشور را تامین می کند، بهره‌برداری و توسعه دیگر میدان‌های گازی که اغلب در خلیج فارس متمرکزند، اولویت دارند.

چندی پیش اسماعیل امیری، سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در شرکت نفت و گاز پارس طرح‌های متعددی در حال اجراست، گفت: توسعه بخش دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، تکمیل ردیف‌های باقیمانده فاز ۱۴، طرح توسعه میدان‌های کیش، بلال و فرزاد، تکمیل پایانه جاسک و بندر سیراف از مهم‌ترین طرح‌های در حال انجام از سوی شرکت نفت و گاز پارس است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این طرح‌ها از چند ۱۰ میلیون دلار تا ۵ میلیارد دلار است.

سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت وگاز پارس با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها به ظرفیت برداشت گاز غنی کشور اضافه می‌شود، افزود: اجرای این طرح‌ها، از ۱۴ میلیون مترمکعب تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت فرآورش یا برداشت گاز غنی اضافه می‌کند.

امیری به موضوع احتمال افت فشار گاز در میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو سناریو و برنامه را هم‌زمان در دستور کار داریم. نخستین برنامه حفر چاه‌های جدید برای تولید بیشتر و جبران کاهش فشار گاز است. بحث فرآیند مناقصه‌های را جلو برده‌ایم و به‌زودی حفر چاه‌های جدید آغاز می‌شود.

به گفته وی، در مرحله دوم بحث پروژه‌های فشارافزایی را در دریا و خشکی پیش می‌بریم که کارهای مقدماتی انجام شده و به‌دنبال آغاز برنامه‌های اجرایی آن هستیم و در خشکی بحث پایلوت در حال انجام است.

m