شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۳۹

اعلام آمادگی پاکستان برای دریافت گاز ایران در نقطه جدید مرزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رضا نوشادی» امروز -پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه- در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با اشاره به اینکه در سال جاری ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره برداری می رسد، افزود: ۷ طرح ذخیره سازی فعال خواهد شد و ۵ طرح امسال فعال می شود.

وی ادامه داد: در ۶ ماه اینده واگذاری طرح ذخیره سازی در میدان نصرآباد کاشان برای اولین بار در گنبدهای نمکی انجام خواهد شد.

نوشادی ادامه داد: همچنین برای اولین بار از آبخوان ها در کشور در یورتشای ورامین ذخیره سازی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتقال گاز به جزیره قشم، بزرگترین و طولانی ترین حفاری افقی دنیا را انجام می دهیم، گفت: ۳ ماه دیگر این کار به اتمام می رسد و حفاری از هر دو سمت در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تاکید کرد: در سال گذشته وعده کردیم در سال جدید همه ایستگاه های تقویت فشار گاز را با سیستم کنترل ایرانی فعال کنیم و اکنون ۲ شرکت سیستم کنترل تمام ایرانی دارند.

نوشادی افزود: یکی از مسئولیت ها، طرح هوشمند سازی برای ۲۷ میلیون مشترک اقدام خواهیم کرد. البته هوشمندسازی باید تنظیم‌گری نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی نیازمند ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، ادامه داد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از میناب تا کوه مبارک تا مرداد راه اندازی می شود. اهداف قطعه اول هم داخلی و هم صادراتی است. قطعه دوم از سیریک تا کوه مبارک که هم برای صادرات گاز به عمان و هم برای رساندن گاز به جاسک در مرحله مهندسی و طراحی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز خاطرنشان کرد: برای صادرات گاز به پاکستان خط احداث شده و هر زمان پاکستان اعلام آمادگی کند، اماده صادرات هستیم. پاکستان نقطه جدید صادراتی را اعلام کرده تا گاز دریافت کند.

m