شرکت آریا صنعت بیستون
جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۲۱:۴۲

گواهی سپرده گاز ابزار بورسی جدید برای افزایش تولید گاز در کشور

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی “نفت ما“،۲۴ اردیبهشت وزیر نفت طی ابلاغیه‌ای از کلید خوردن گواهی سپرده گاز طبیعی در بورس انرژی خبر داد؛ بر این اساس شرکت ملی گاز ایران مکلف است با همکاری مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی حداکثر ظرف مدت ۲ ماه، نسبت به طراحی، اخذ مجوز‌های لازم، پذیرش انبار نزد بورس و فراهم کردن سایر مقدمات لازم برای انتشار انواع گواهی‌ها در بورس انرژی اقدام کند.
گواهی سپرده گاز طبیعی که  بیات منش ،کارشناس بازار سرمایه در خصوص آن گفت: گواهی سپرده کالایی گاز عبارت است از ورقه بهاداری که نشان‌دهنده مالکیت اشخاص بر مقدار مشخصی از گاز طبیعی/گاز مایع است که می‌تواند قابل معامله در بازار ثانویه بورس انرژی باشد و دارنده آن مطابق شرایط اعلامی در بورس انرژی، امکان دریافت گاز طبیعی/گاز مایع توسط خود یا غیره  را خواهند داشت.
 در ادامه نیز  نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در خصوص گواهی سپرده گاز طبیعی  مطرح کرد: پذیرش و انتشار گواهی بر روی گاز طبیعی و گاز مایع مطابق دستورالعمل‌های بورس انرژی امکان پذیر است و طبق شیوه نامه ابلاغی اوجی وزیر نفت، شرکت ملی گاز مکلف شده نسبت به پذیرش گواهی سپرده گاز طبیعی و گاز مایع در بورس انرژی ایران اقدام کند که در نهایت پس از دریافت درخواست شرکت گاز، موضوع از ابعاد مختلف در کمیته‌های کاری مشترک با آن شرکت بررسی خواهد شد.
بهبود امنیت و پایداری شبکه گازی با گواهی سپرده
گواهی سپرده گاز طبیعی که به گفته کارشناس مزیت‌های متفاوتی در ابعاد مختلف دارد. در همین راستا هوشمند کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدا باید اشاره کرد گواهی‌ها قابل معامله هستند و نقدشوندگی خوبی دارند. به واسطه این گواهی با جمع کردن نقدینگی از بین بانک‌ها، صندوق‌ها، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی، پول به سمت پروژه‌های گازی سر ریز می‌شود و با بهره‌برداری از پروژه‌ها امنیت و پایداری شبکه بهبود پیدا می‌کند و بحث قطعی گاز کم می‌شود و نهایتا به کنترل تورم هم کمک خواهد کرد.
رفع ناترازی‌ها از دیگر مزیت‌های گواهی سپرده گاز طبیعی است، موضوعی که نقوی مدیر عامل بورس انرژی در خصوص آن  گفت: استفاده از این ابزار مالی سبب سهولت معاملات شده و می‌تواند با توجه به شرایطی که در شیوه نامه درج شده، مزایایی را برای ایجاد مخازن ذخیره‌سازی برای بخش خصوصی داشته باشد که به کاهش ناترازی گاز کمک خواهد کرد.
کمک به کاهش ناترازی گاز با‌ انتشار گواهی سپرده در بورس انرژی
در ادامه نیز بیات منش کارشناس بازار سرمایه در خصوص سایر مزیت‌های گواهی سپره گاز طبیعی مطرح کرد: انتشار گواهی‌ گاز طبیعی می‌تواند تا حدودی دست دلال‌ها در این بخش را کوتاه کند و سود بیشتری به فروشنده‌ها برساند، چرا که کشف قیمت در بورس بر اساس عرضه و تقاضای واقعی و بسته به محصول تحت تأثیر قیمت‌های جهانی صورت می‌گیرد. در آخر هم نباید از نقش این گواهی در زمینه صادرات به سادگی عبور کرد.
بر اساس آخرین آمار‌ها، گاز طبیعی ۳۲ درصد از مصرف انرژی اولیه در ایالات متحده، بزرگترین تولیدکننده جهان را تشکیل می‌دهد. روسیه دومین تولید کننده بزرگ نیز دارای حداقل ۳۷ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی (بیشترین میزان در جهان) است. ایران نیز ۶.۴ درصد از منابع گازی را در اختیار دارد و سومین تولیدکننده بزرگ گاز در دنیا محسوب می‌شود.
حالا باید منتظر ماند و دید چه زمانی انتشار گواهی سپرده گاز طبیعی، گواهی که به گفته کارشناسان و مسئولان مزیت‌های بی شماری دارد عملیاتی خواهد شد.

m