شرکت آریا صنعت بیستون
پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت ۱۵:۵۸

عرضه روزانه ۱۸۰ خودروي دوگانه‌سوز به بازار مصرف

درپي امضاي قرارداد توليد ۴۵ هزار خودروي تاكسي و ون دوگانه‌سوز به طور متوسط روزانه ۱۸۰ خودرو به بازار مصرف تحويل داده مي‌شود كه طي ۴سال در حدود ۳۰۰ ميليون ليتر صرفه‌جويي بنزين را در برخواهد داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، ۱۴ آذرماه سال جاري قراردادي در راستاي حمايت از ناوگان حمل و نقل و همچنين افزايش سهم سي‌ان‌جي در سبد سوخت كشور و مديريت بهينه مصرف سوخت به امضاي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران و گروه صنعتي ايران خودرو رسيد.

باتوجه به اينكه مدت زمان اجراي اين قرار داد ۸ ماهه است؛ مقرر شده است تا از زمان ابلاغ قرارداد ؛۱۶ آذرماه سال جاري؛ روزانه ۱۸۰ خودروي دوگانه سوز به بازار مصرف عرضه شود.

براساس اين گزارش،‌ ارزش اين قرار داد براي توليد ۴۵ هزار خودرو برابر با ۱۹ ميليون و ۵۲۵ هزار دلار مي‌باشد كه در سال نخست منجر به صرفه‌جويي بيش از ۱۹ ميليون دلار مي‌شود و در سال هاي بعدي اين رقم به با يك رشد ۸ ميليون دلاري به سقف بيش از ۲۷ ميليون دلار مي‌رسد.

اين درحالي است كه پيش‌بيني مي‌شود بدنبال عرضه ۴۵ هزار خودروي دوگانه‌سوز به مصرف‌كنندگان طي ۴ سال، صد و يك ميليون و ۶۴۱ هزار دلار صرفه اقتصادي رقم بخورد.

گفتني است، با توليد اين حجم از خودروي دوگانه‌سوز در سال نخست رقمي در حدود ۵۸ ميليون ليتر و در سال‌هاي بعدي ۸۰ ميليون ليتر  بنزين صرفه‌جويي مي‌شود كه در مجموعِ ۴ سال به رقمي در حدود ۳۰۰ميليون ليترمي‌رسد؛ روندي كه مي تواند با توجه به افزايش مصرف بنزين در داخل،‌ كشور را از تهديد واردات اين سوخت رها كند و صادرات فرآورده‌ها را استمرار بخشد.

m