شرکت آریا صنعت بیستون
شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۶:۲۹

دومین ذخایر بزرگ گازی جهان برای ایران

اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد، ایران دومین ذخایر اثبات شده بزرگ گازی در جهان را در اختیار دارد و سطح ذخایرش در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۳٫۹۸ تریلیون مترمکعب بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در «بولتن آماری سالانه» خود اعلام کرد، ایران همچنان دومین ذخایر بزرگ گازی اثبات شده در جهان را در اختیار دارد و ذخایر گازی این کشور در سال ۲۰۲۲ بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۳۳٫۹۸ تریلیون مترمکعب باقی مانده است.

روسیه با ذخایر ۴۷٫۷۵ تریلیون مترمکعبی در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد؛ قطر نیز با ذخایر ۲۳٫۸۳ تریلیون مترمکعبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. ذخایر این ۲ کشور نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییر نداشته است.

کل ذخایر گازی جهان در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲٫۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۲۱۰٫۰۶۳ تریلیون مترمکعب رسیده است.

 کاهش ذخایر گازی ۱۰ کشور

بیشترین کاهش ذخایر گازی مربوط به کشور آنگولا با کاهش ۵۷٫۲ درصد و پس از آن آلمان با کاهش ۳۵٫۱ درصد بوده است. بنگلادش با ۱۵٫۴ درصد، ویتنام ۱۴٫۸ درصد، ایتالیا با ۱۱٫۷ درصد، اندونزی با ۵٫۲ درصد، دانمارک با ۱٫۶ درصد، ونزوئلا با ۰٫۵ درصد و کانادا با ۰٫۳ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ذخایر گازی آلمان از ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ میلیاردمترمکعب در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

کشورهای در رتبه چهارم تا دهم ذخایر گازی در جهان

آمریکا با ذخایر ۱۶٫۳۹۶ تریلیون مترمکعبی، ترکمنستان با ذخایر ۱۳٫۹۵ تریلیون مترمکعبی، عربستان با ذخایر ۹٫۵۱۴ تریلیون مترمکعبی،امارات با ذخایر ۸٫۲۱۰ تریلیون مترمکعبی، نیجریه با ذخایر ۵٫۹۱۳ مترمکعبی، ونزوئلا با ذخایر ۵٫۵۱۱ تریلیون مترمکعبی، الجزایر با ذخایر ۴٫۵۰۴ تریلیون مترمکعبی در جایگاه های چهارم تا دهم قرار دارند.

عراق  با ذخایر ۳٫۷۱۴ و چین با ذخایر ۳٫۱۴۲ تریلیون مترمکعبی در جایگاه یازدهم و دوازدهم جهان قرار دارند.

ذخایر گاز آمریکا ۳۰٫۱ درصد و ذخایر گاز عربستان ۱۱٫۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

 

 

m