شرکت آریا صنعت بیستون
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ساعت ۰۷:۲۱

از سال آینده کنتورهای گاز هوشمند می‌شوند

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: جهت تست عملکردی کنتورهای هوشمند، تاکنون پایلوت‌های مختلفی در کشور اجرا شده که ازجمله می‌توان به نصب تعداد ۵ هزار کنتور برای مشترکین جزء (خانگی و تجاری) در منطقه بازار تهران اشاره کرد.

به گزارش «انرژی امروز» سیدجلال نورموسوی اظهار داشت: شرکت پس از رفع ایراداتی که از واحدهای پژوهش و فناوری و IT اعلام شده، به دنبال پیمانکار خواهد بود تا نصب کنتور‌های هوشمند در بخش مشترکان جزء و عمده با اولویت پرمصرف‌ها را از اوایل سال ۱۴۰۱، عملیاتی کند.

وی ادامه داد: هزینه نصب کنتور برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشند، رایگان است.

نورموسوی افزود: مسئولیت توزیع کنتورهای هوشمند گاز فقط حدود سه هفته است که به مدیریت امور گازرسانی محول شده؛ تاکنون اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز به صورت گسترده انجام نشده و فقط در حد پژوهش در مدیریت‌های پژوهش و IT شرکت ملی گاز ایران پیش رفته است.

وی با بیان این که مدیریت امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، بهره‌بردار این طرح محسوب می‌شود، گفت: تاکنون کارهای بسیار خوبی در زمینه هوشمندسازی و مانیتورینگ مصارف عمده مانند نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و … صورت گرفته که این امر مطابق با تأکید صریح قانون در بند «د» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مبنی بر اولویت‌دهی به هوشمندسازی مصارف عمده است.

نورموسوی افزود: پرداخت هزینه کنتورهای غیرهوشمند نیز، با توجه به مصوبه شرکت ملی گاز، اشتراک پذیری کنتور‌های با ظرفیت ۶ و ۱۰ مترمکعبی فقط برای افراد نیازمند با تشخیص شرکت‌های گاز استانی، قابل انجام است، ولی برای انبوه سازی و مجتمع سازی که امکان پرداخت تقسیطی را ندارند، مجاز نیست.

بر اساس گزارش شرکت ملی گاز ایران؛ سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در ادامه، تصریح کرد: هزینه کنتور برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشند، رایگان است و برای افراد دیگری نیز که از طریق نهاد‌های حمایتی دیگر معرفی شوند، امکان پرداخت تقسیطی وجود دارد.

بر اساس بند «د» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، پرداخت اقساطی هزینه نصب کنتورهای گاز، فقط برای کنتورهای هوشمند امکان‌پذیر است که آن هم هنوز در مرحله پژوهشی قرار دارد، ضمن آن که اقساطی بودن پرداخت هزینه نصب کنتورهای هوشمند گاز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز تکرار شده است.

m