شرکت آریا صنعت بیستون
شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۴:۳۸

قطر دومین قرارداد بزرگ تأمین ال‌ان‌جی را با چین امضا کرد

شرکت قطر انرژی و شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) یک قرارداد ۲۷ ساله تأمین گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) امضا کردند.

قطر انرژی و سی‌ان‌پی‌سی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه) قراردادی ۲۷ ساله امضا کردند که براساس آن چین سالانه ۴ میلیون تن ال‌ان‌جی از قطر می‌خرد.

این دومین قرارداد بزرگ تأمین گاز قطر با یک شرکت دولتی چین است که در کمتر از یک سال گذشته امضا می‌شود، پیش از این شرکت سینوپک چین به‌منظور خرید سالانه ۴ میلیون تن ال‌ان‌جی با شرکت قطر انرژی قرارداد ۲۷ ساله امضا کرده بود.

سعد الکعبی، وزیر انرژ قطر و مدیرعامل قطر انرژی در آیین امضای این قرارداد گفت: سی‌ان‌پی‌سی در پروژه تولید ال‌ان‌جی توسعه شرق میدان شمالی قطر سهام‌دار می‌شود.

این سهم معادل ۵ درصد از یک ردیف تولید ال‌ان‌جی با ظرفیت تولید سالانه ۸ میلیون تن است. شرکت سینوپک هم ۵ درصد از یک ردیف تولید ال‌ان‌جی با ظرفیت ۸ میلیون تن در سال را به دست آورد.

وزیر انرژی قطر تصریح کرد: در حال امضای دو قرارداد هستیم که روابط سازنده ما را با یکی از مهم ترین بازارهای گاز در جهان و بازار کلیدی محصولات انرژی قطر توسعه می‌دهد.

آسیا، با تمایل به قراردادهای خرید و فروش بلندمدت، در خرید ال‌ان‌جی از طرح توسعه شرق میدان شمالی که قرار است ظرفیت تولید ال‌ان‌جی این کشور حاشیه خلیج فارس را تا سال ۲۰۲۷ میلادی از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن برساند، از اروپا پیشی گرفته است.

قرارداد روز سه‌شنبه سومین معامله قطر انرژی برای تأمین ال ان جی از محل توسعه شرق میدان شمالی به یک خریدار آسیایی خواهد بود.

کعبی گفت: دیگر خریداران آسیایی نیز در حال مذاکره برای سهام در توسعه هستند.

قطرانرژی در اوایل سال جاری میلادی پنج قرارداد برای توسعه شرق میدان شمالی امضا کرد که نخستین و بزرگ‌تر از طرح دو مرحله‌ای توسعه میدان شمالی با ۶ ردیف پالایشی برای تولید ال‌ان‌جی است، به‌طوری که ظرفیت تولید ال‌ان‌جی قطر را از رقم کنونی سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ می‌رساند.

قطرانرژی برای مرحله دوم توسعه شرق میدان شمالی قراردادهایی را با سه شریک خارجی امضا کرده است.

قطر اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان به‌شمار می‌رود و از آنجا که قاره سبز به‌دنبال جایگزین‌هایی برای عرضه گاز روسیه است، پروژه توسعه میدان شمالی این موقعیت را تحکیم و تثبیت می‌کند و به تضمین عرضه بلندمدت گاز به اروپا یاری می‌رساند.

قطر انرژی نیز در این پروژه با شرکت‌های نفتی خارجی مشارکت کرده، اما گفته است که قصد دارد ۷۵ درصد از سهام توسعه میدان شمالی را حفظ کند که حداقل ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و شامل ساخت تأاسیسات صادرات مایعات می‌شود.

از آنجا که روابط پکن با آمریکا و استرالیا، دو رقیب بزرگ صادرات ال‌ان‌جی قطر، تیره شده است، شرکت‌های دولتی نفت و گاز چین به‌طور فزاینده‌ای قطر را به‌عنوان یک هدف مطمئنتر برای سرمایه‌گذاری در منابع می‌بینند.

m