شرکت آریا صنعت بیستون
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۰۷:۳۵

خالی ماندن نیمی از ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور

رئیس انجمن سی‌ان‌جی کشور گفت: به دلیل کمبود تقاضا برای سوخت سی‌ان‌جی، حدود نیمی از ظرفیت عرضه جایگاه‌ها بلا استفاده مانده است.

آقای محسن جوهری گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی در سال‌های گذشته برای احداث جایگاه‌ها و تبدیل ناوگان خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز، خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت عرضه روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور وجود دارد، اما به دلیل کمبود تقاضا برای سی ان جی، حدود نیمی از ظرفیت عرضه جایگاه‌ها بلا استفاده است.

رئیس انجمن سی ان جی کشور گفت: یکی از مهمترین دلایل کمبود تقاضایی که برای سی ان جی داریم، توقف تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز توسط خودروسازان است که امیدواریم با حضور وزیر جدید صمت این مشکل در اسرع وقت حل شود. دومین دلیل ما هم عدم تحقق مصوبه شورای اقتصاد است که برای تحقق اهداف این مصوبه باید دلایل عدم تحقق آن مورد بررسی قرار بگیرد و موانع برطرف شود.

جوهری گفت: اکثر خودرو‌های دوگانه سوز فعلی کشور نیز به نیاز به نوسازی مخزن سی ان جی دارند، اما به دلیل اینکه مالکان خودرو‌های دوگانه سوز از لحاظ مالی جزو دهک‌های پایینی جامعه هستند، توان خرید مخزن جدید را ندارند و اگر دولت برای تامین منابع مالی نوسازی مخازن فرسوده و منقضی شده خودرو‌های دوگانه سوز اقدام نکند، باید شاهد افزایش انفجار مخازن خودرو‌ها در جایگاه‌های سی ان جی باشیم.

او گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور برای حل بحران مصرف بالای بنزین که در سال جاری موجب ناترازی شده و همچنین بحران آلودگی هوا، سوخت ملی سی ان جی به عنوان بهترین و سریعترین راهکار در دسترس دولت هست که عجیب است که دولت توجهی به این پتانسیل خوب در کشور ندارد.

جوهری گفت: اگر ما بتوانیم از ظرفیت خالی جایگاه‌های سی ان جی استفاده کنیم، سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی افزود: وضعیت جایگاه‌های سی ان جی به دلیل حق العمل پایینی که در سال‌های گذشته گرفتند بحرانی است و قرار است هفته آینده در مجموعه دولت در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود. انتظار ما این است که دولت در این رابطه تصمیم درستی بگیرد و بخشی از زیان انباشته جایگاه داران که به دلیل حق العمل غیرمنصفانه و پایین سال‌های گذشته بوده جبران شود.

او گفت: مهمترین دلیل وقفه و کندی که در توسعه سوخت ملی سی ان جی شاهد آن هستیم، نبود یک متولی قوی دولتی برای پیگیری رفع موانع توسعه صنعت سی ان جی از طریق تصمیم‌گیران اصلی حوزه انرژی کشور است.

m