شرکت آریا صنعت بیستون
شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت ۱۶:۰۸

مشترکان گاز خانگی در صورت کاهش مصرف در فصل سرد سال پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت:

مشترکان گاز خانگی در صورت کاهش مصرف در فصل سرد سال پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: اگر مشترکان گاز خانگی در سه ماه سرد سال مصرف گاز خود را کاهش دهند، به ازای هر مترمکعب معادل ۵ برابر هزینه انتقال و توزیع گاز، پاداش دریافت می‌کنند.

هوشنگ فلاحتیان به آخرین اصلاحات در تعرفه گاز خانگی اشاره و اظهار کرد: دو بند قانونی در قانون بودجه امسال تصویب شده که وزارت نفت را ملزم کرده بود آیین‌نامه‌ای را ناظر به تعرفه‌های گاز خانگی تدوین کند و به تصویب هیئت وزیران برساند. در یک بند قانونی آمده است که باید الگوی مصرف گاز متناسب با اقلیم‌های کشور مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرد.

وی گفت: طبق بند دیگر قانون بودجه نیز باید تعرفه گاز به‌گونه‌ای اصلاح شود تا مصرف‌کنندگانی که در الگو مصرف می‌کنند، گاز را به‌صورت یارانه‌ای دریافت کنند و مشترکان خارج از الگوی مصرف نیز گاز را به نرخ غیریارانه‌ای دریافت کنند و در عین حال تعرفه گاز مشترکان کمیته امداد و بهزیستی نیز صفر باشد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت افزود: برای تدوین این آیین‌نامه کار کارشناسی زیادی انجام شد و اخیراً نیز در هیئت وزیران به تصویب رسید، طبق مصوبه دولت در تعرفه‌گذاری جدید، قیمت تعرفه گاز ۱۰ پله اول هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است و صرفاً پله‌های ۱۱ و ۱۲ اندکی افزایش قیمت داشته‌اند.

فلاحتیان تصریح کرد: مشترکان دو پله آخر مصرف بسیار بالا و خارج از عرفی دارند و حتماً باید یا رفتار مصرفی خود را اصلاح کنند، یا گاز را به‌صورت غیریارانه‌ای دریافت کنند (طبق آمار شرکت گاز فقط ۱.۶ درصد از مشترکان در دو پله آخر هستند). نرخ گاز مشترکان دو پله ۱۱ و ۱۲ معادل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شده است.

وی ادامه داد: امسال تمهیداتی را در قالب مصوبه هیئت وزیران در نظر گرفته‌ایم که اگر مشترکان گاز خانگی در سه ماه سرد سال (۱۶ آذرماه تا ۱۶ اسفندماه)، مصرف گاز خود را حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، به ازای هر مترمکعب معادل ۵ برابر هزینه انتقال و توزیع گاز، پاداش دریافت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: به عبارت دیگر به ازای هر مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز، معادل ۱۶ برابر نرخ گاز سه پله اول، پاداش داده می‌شود معادل هر مترمکعب  ۱۶۰۰ تومان. یعنی اگر یک مشترک ۱۵ درصد مصرف گاز خود را کاهش دهد، بسته به میزان قبلی مصرف گاز بین ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان پاداش می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این مصوبه در هفته قبل به شرکت ملی گاز ابلاغ شد و امیدواریم با این مصوبه، تشویقی ایجاد شده باشد تا مشترکان گاز خانگی با صرفه‌جویی مناسب به شرکت گاز در تأمین پایدار گاز کمک کنند. مصوبه دولت از ابتدای امسال اعمال و اجرایی می‌شود.

m